בס"ד אלול ה'תשפ"ד
להורי מחזור מ"א
שלום וברכה,
מכתב זה התחיל להיכתב לפני מוצ"ש האחרון שהפך את הקערה על פיה והחזיר אותנו לימים אחרים מבחינת הלמידה מרחוק.
אני מודע לכך שתלמידים מנהלים את הלמידה אחרת במציאות הזו, יש המתקשים יותר ויש שמצליחים לקיים שגרה של התקדמות. אנו מאמינים קודם כל ביצירת סדר יום לימודי על מנת לנרמל את החיים ככל שניתן. האמירה כלפי התלמידים שזו המציאות ואיתה עובדים ומתקדמים. תלמידים שינהלו סדר יום אחר ימצאו את עצמם בפערים ועלולים להיכנס למרדף אחרי השלמות חומר שהם יתקשו להשלים. בשונה מהפעמים הקודמות שהלמידה לא היתה מוכוונת בגרות, הפעם שעון החול ממשיך לעבוד ולכן אני מבקש את עזרתכם לדרבן את הבן להיכנס לסביבה הלימודית בקלאסרום, להצטרף לשיעורי הזום ולתפקד בשעות הלמידה הקבועות במערכת באופן מיטבי.
ובכל זאת, זכינו השנה ללמידה רציפה לפני תקופת המלחמה מה שאפשר לנו היכרות עם התלמידים על אף שהם חדשים לנו.
אנו לקראת סיום תקופת ההסתגלות ההדדית במהלכה התוועדנו יחד לאתגר של שנה זו על כל משימותיה .לתלמידים רבים כרגע נראה שזה עומס בלתי אפשרי אך הניסיון יוכיח ששנה זו , דווקא בשל היותה כזו עמוסה, הופכת לשנה המשמעותית ביותר בשנות התיכון\הישיבה.
אנו ממש בשגרת למידה בכלל תחומי הלמידה, ועל גבי זה מוסיפים ככל שניתן להעשרה ותגבור.
חוץ ממערכת הלימודים השגרתית בקודש ובחול אנו מקיימים כסדרם את מפגשי מעגלים, מפגשים שאנו מאמינים מאוד בקיומם וחשיבותם כיחידות שיח קבוצתיות המאפשרות דיבור בנושאים ותכנים אחרים , מעמיקים את ההיכרות בתוך הקבוצה בין חבריה וגם בינם לבין המחנך המנחה את הקבוצה, ומצליחים לפתח עם הזמן שפה רגשית , רכישת כלים ומיומנויות חיים חשובות והעמקת המודעות העצמית. הקבוצות קבועות ומתקיימות בכל שבוע בימי ראשון ורביעי.
בימי ראשון בזמן סדר ערב מתקיים סדר ערב משותף לתלמידי השביעית-חמישית. רוב התלמידים, למעט מי שבחר שלא, לומדים בחברותא עם תלמיד מהחמישית לימוד תורה של תוכן שהם בחרו. מעבר ללמידה עצמה יש ערך במפגש עצמו ובטיפוח קשר בין מחזורי. לשמחתי, החברותות החלו ליצור קביעות ואני מקווה שזו התחלה לקשר ארוך ומבורך.
בימי ראשון בשעות הערב המאוחרות מגיע הרב הראל לוי, רבה של רמת מגשימים ובוגר הישיבה, ללימוד משותף למעוניינים. הלימוד מתקיים בבית המדרש סביב שולחן וכיבוד ומאפשר הרחבת הדעת בתורה מעבר לסדרי הלימוד הקבועים.
בסוף השבוע הקודם יצאנו יחד כמחזור לחמשוש קצר בניר -דוד לחוויה של כיתה ומחזור. לאחר שחיה בבריכה המחוממת של ניר דוד התחלקנו לכיתות סביב סירי פויק'ה שבושלו במקביל בעזרת מדריכי השכבה ותלמידים שהתנדבו. כל כיתה עשתה לעצמה פעילות ולאחריה התקיימו סליחות למעוניינים ומשחקי כדורסל באולם הספורט.
למחרת , לאחר תפילת שחרית וארוחת בוקר, שמענו את שיחתו המרגשת והעוצמתית של יאיר אורבך, גם הוא בוגר הישיבה, ששיתף אותנו בניסיונות שעובר בהתמודדות עם החרשות שלקה בה בעקבות מחלה ייחודית שכנראה פרצה על רקע טראומת ההתמודדות עם אובדן בנו הקטן בטביעה בכנרת. יאיר מצליח בסיפור מטלטל לספר את הדברים יחד עם מסרים עמוקים של אמונה, אופטימיות ובהומור שמאפיין את אישיותו.
המשכנו בטיול בנחל הקיבוצים במסלול הרטוב, הליכה נעימה במים קרירים עד ארוחת הצהריים. קינחנו בקרטיבים ונסענו לשבת בישיבה.
בשבת היינו תורני חדר אוכל והמחזור שימח אותנו בתפקוד גבוה וטוב. התלמידים לקחו אחריות ועשה את כל המוטל עליהם בחיוניות ,שיתופיות ושמחה. נפגשנו לראשונה בעונג שבת בבתינו (הכיתה של הרב משה אצל הרב חיים, הרב משה חגג בר מצוה לבנו- מזל טוב) ליחידה כיתתית נעימה וביתית, ולמחרת שמענו את אורחי השבת שסיפרו את סיפור שמחת תורה שלהם כמשפחה אזרחית שבאה לשמח בבסיס זיקים ומצאה עצמה ביום אחר לגמרי כפי שאנו יודעים. הסיפור המרתק יחד עם העוצמות של בני הזוג היוו השראה גם בנתינה למען הכלל וגם בעוצמה של ההתמודדות ביום הלחימה עצמו, לצד היכרות עם עדות מכלי ראשון על מה שהתרחש באחד המקומות בשמחת תורה.
חשוב לי לשוב ולהדגיש שהתעסקנו מתחילת השנה בלא מעט בעיות משמעת בפנימייה שבעקבותיהם נאלצנו לקיים פגישות עם הורים ולהרחיק תלמידים מהפנימייה. אני חוזר ומחדד את הנהלים הפשוטים של איסור העישון, יציאה מהישיבה רק ברשות ההורים לאחר אישור המחנך ואפס התעסקות עם תלמידים משכבות אחרות והפרת האיזון העדין של הפנימייה .
ביום ראשון הקרוב מתוכנן בעז"ה יום ישיבתי בירושלים שאנו מקווים שנוכל להוציאו לפועל כמתוכנן.
המחזור שלנו יפגוש את אלידע בר שאול בהר הרצל למסע על רעות, לקיחת אחריות, מנהיגות ורוח צוות בינות לקברי אגדות כאבשלום פיינברג, מפקד השיירות מכבי מוצרי, יוני נתניהו, אוריאל ואלירז פרץ, "איתן שלא היסס לרגע" וגיבורי "חרבות ברזל".
זהו סיור מיוחד ובוגר, מותאם לנערים בכיתה י"א , ומי שמכיר את אלידע על אוצר הידע העצום ויכולתו הוורבאלית לשטוף בסיפורים ותיאורים , יודע שמדובר במסע תשובה במימד העמוק שלו- שיבה אל נקודות היסוד שלנו כעם שבאו לדי ביטוי בסיפור חייהם ומותם של גיבורי האומה.
לאחר מכן , יחד עם כל הישיבה, נשמע שיחה לקראת ראש השנה ונשתתף בעצרת הסליחות המרכזית ברחבת הכותל המערבי.
זו הזדמנות מיוחדת לפגוש שוב פנים אל פנים את התלמידים ולהרגיש שייכות לישיבה ,למחזור ולכיתה. אני מקווה שהתכניות יצאו לפועל בעז"ה ללא מגבלות.
בהזדמנות זו אני מבקש להודות לצוות ההדרכה של השכבה, נעה אם הבית, עידו, חגי ודוד המדריכים, על השקעה, אווירה טובה וחינוכית בפנימייה וקשר טוב עם התלמידים שהתחיל להיווצר ובעז"ה יימשך לאחר שנחזור לישיבה, וכמובן , לצוות המחנכים שאיתי, שיחד אנו זוכים לעצב את השכבה ולתת ,כל אחד בסגנונו, את ההשפעה הנכונה במסע הגדילה של הבנים.
אחתום בתפילה לברכת שנה טובה ,שנת ישועה וגאולה, שנת נחמה למעגלי השכול הרבים ושנת החלמה לפצועים והחולים, שנת פדות לשבויים , שנה בה יוליכנו ה' קוממיות בארצנו, שנת חינוך ולימוד מתוך שמחה ורעות.
בברכה
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdfבס"ד אב ה'תשפ"ד
להורי מחזור מ"א- שלום וברכה
בהתרגשות ותכונה של התחדשות אנו פותחים (תלוי בשביתה) את שנת הלימודים הקרובה עם המחזור החדש עבורנו, ומתחילים את המסע המשותף לשנתיים הבאות בעז"ה.
בשבוע בו נברך את חודש אלול המזמין אותנו לסיכום שנה שחלפה ולהכנה לקראת ההתחדשות של השנה הבאה, אני תפילה כי תהא לנו שנה טובה ופוריה, שנה שנוכל למלא את תפקיד השליחות שהטלתם עלינו על הצד הטוב והמדוייק ביותר ועל אף שכל ההתחלות קשות נצליח להתגבר על קשיי ההסתגלות מהחופש וההתאקלמות לסביבה חדשה וממילא נוכל מהר מאוד להתחיל את השגרה הבונה והמצמיחה. שנה שאנחנו פותחים בתוך מלחמה ועדיין שרויים בחוסר ודאות בזירות רבות מאתגרת ומזמינה להעמיק בתפקידנו החינוכי בעת הזו יותר משנים רגילות.
אשתדל אחת למספר שבועות לשלוח אגרת ובה תמצית המידע שעבר עלינו עם רצון מצידי לאפשר לכם הצצה לעולם החינוכי בו אנו מתנהלים, שותפות בשיקולי הדעת שלנו וחומר עם מידע אודות הנעשה בישיבה המהווה בסיס לשיח עם בניכם הבוגרים, שעל פי רוב מספקים מידע מועט בתקופת חיים זו. לעיתים הכתיבה מתארכת ועמכם הסליחה, אך נראה לי שמי שיקפיד על קריאת הדפים יהיה מצוי בנבכי המחזור ותחושת השותפות תגבר. מניסיון העבר לחלק מההורים היו דפים אלה משמעותיים ביותר בתקשורת עם בנם.
תחושת ההתחדשות מקיפה את כלל התלמידים בגלל חלוקת הכיתות מחדש המשפיעה גם על הרכב החדרים המשובצים על פי חברי הכיתה, ושינויים נוספים שהתלמידים מסתגלים בימים אלה: מחנך חדש, מורים חדשים או מקצועות שלא נלמדו בעבר, שפה של "בחינות בגרות" ועוד. את החלוקה לכיתות ולחדרים עשה צוות השכבה הקודם בשיקול דעת מקיף ובחשיבה מדוקדקת ככל שניתן ועל כך תודתי להם. אנו לא מאפשרים שינויים בין הכיתות והחדרים למעט מקרים בודדים בהם נראה שנעשתה טעות שנכון לתקנה מיידית. את פרסום השיוך לכיתות ולחדרים נעשה ביום הראשון של שנת הלימודים. על אף פניות של הורים ותלמידים הלוחצים לדעת את השיבוץ, אנו יודעים מניסיון העבר שמידע זה לא מועיל בשלב הזה. ב"ה כל הכיתות טובות בהרכבן וגם אם במבט ראשוני יש תלמיד העלול לחשוב כי הוא נמצא בטעות בכיתה עם חברים מסויימים או מחנך שנראה לו שאינו מתאים לו, השנים לימדו עד כמה הכל מושגח ומדוייק וב"ה יהיה טוב לכולם לאחר הסתגלות קצרה.
צוות השכבה מורכב מארבעה מחנכים- הרב עוזי בוכריס מחנך כיתה י"א2 ,הרב משה ראב שחוזר משנת שבתון אל השכבה אותה חינך וריכז בכיתה ט' והוא יחנך את כיתה י"א 3, הרב אסף אביטן הממשיך עם המחזור מהשנתיים שחלפו מחנך את כיתה י"א 4, ואנכי, שי פרנקל, המחנך את כיתה י"א1 ומרכז את השכבה.
צוות ההדרכה למעט אם הבית נעה מריאן והמדריך חגי כהן שנשאר מהצוות הקודם, מקבל עוד שני מדריכים חדשים, עידו מועטי ודוד בן יעקב. בהצלחה רבה.
את השכבה ילווה כיועץ חינוכי דן היימן, המחליף את צופיה לוי היועצת שליוותה את השכבה בשנתיים שחלפו.
ביום הראשון נפתח את שנת הלימודים במפגש היכרות כיתתי ומחזורי. נקבל בברכה 2 תלמידים שהתווספו למחזור בשנה"ל הזו ונתניע את התהליך החינוכי-לימודי כבר מהיום השני ללימודים במסגרת למידה מלאה על פי מערכות השעות. המידע כולו נמצא באתר הישיבה ומי שמעוניין להחשף למערכת השעות מוזמן להכנס לאתר ולהוריד לו אותה.
התלמידים ערכו היכרות עם המגמות אותם בחרו בסוף שנה שעברה. אנו מאפשרים כרגע נדידה בין המגמות השונות באופן מבוקר ומתואם, תוך רצון לתת לכל תלמיד לעבור תהליך בחירה משמעותי. מאידך, חשוב לחזק את הבחירות הראשוניות ולעזור לתלמידים לתת פרק זמן משמעותי לנסות את המגמה אותה בחרו מלכתחילה משיקוליהם, ולא להסחף מיידית למעבר קבוצה בגלל רושם ראשוני העלול להיות מוטעה.
בגמרא אנו לומדים מסכת בבא קמא על פי קבוצות למידה המורכבות מתלמידי ארבע הכיתות. קבוצת בית מדרש בהובלה שלי, קבוצה "תואמת בית מדרש" המתבצעת בכיתה בשילוב לימוד עצמי בהנחיית הרב עמוס שקד , קבוצות נוספות של הרב משה ראב , הרב אלרואי אדרעי והרב אסף אביטן חולקו לפי רמת למידה\מוטיבציה בהתאם לתפקודם בשנתיים הקודמות וההיכרות עימם. כל הקבוצות תיגשנה לבגרות זהה בסוף השנה, אך אופן הלמידה והדרישות הלימודיות משתנות בין הקבוצות במהלך הלמידה. את הרכב הקבוצות הרכיב הצוות הקודם של השכבה, מתוך מגמה לדייק את הקבוצות ולתת לכל תלמיד את המסגרת הנכונה להתפתחותו מחד ,ולהצלחתו המיטבית בבחינת הבגרות שבמועד החורף (פנימית) והבגרות החיצונית שבסוף השנה, מאידך.
קבוצת התל"ם לומדת תושב"ע לבגרות עם הרב עוזי. הקבוצה מלווה גם השנה על ידי נעמי פרקש רכזת התל"ם, ורוב הלמידה מתבצעת בשתי רמות למידה בתוך התל"ם עצמו. שיעורי המגמות ומקצועות המתמטיקה והאנגלית נלמדים יחד עם שאר המחזור לפי רמתו האישית של כל תלמיד. תלמידי התל"ם מיודעים על השתייכותם לקבוצה וזכותם ללמוד במסגרתה, זכות שגוררת חובת נוכחות קפדנית והתנהלות לימודית תיקנית לטובת כלל תלמידיה.
מחשבת ישראל- מקצוע בגרותי הנלמד השנה במסגרת שיעורי האמונה עם מחנכי הכיתה. זהו בעצם המפגש הכמעט יחיד של הכיתה כולה עם המחנך ועם עצמה ככיתה מלאה, ולכן חשיבותו היא הרבה מעבר לחומר הנלמד לבגרות, אלא, בעצם היותו. אני מבקש להסדיר את נושא רכישת ספרי הלימוד (אמונה וגאולה) וכבר בשבוע הבא אבקש לוודא שכל התלמידים מגיעים עם ספרי לימוד מלאים וציוד לימודי מלא.
סדרי ערב- אנו מציעים תוכנית לימוד אישית בסדרי הערב המהווים לימוד בחירי של התלמידים. אנו מודעים למסגרת הזמן הלוחוצה בלימודים של כיתה י"א אך מעודדים את התלמידים לחתום את סדר היום העמוס בלימוד אישי של קודש להתפתחות נכונה של עמוד שדרה תורני. בכל יום ראשון יתקיים סדר לימוד בחברותות בין תלמידי השביעית לחמישית כדי ליצור חיבור וליווי לשנתיים הקרובות. נשמח לעידוד מצידכם.
שנת למידה ובגרויות
השנה היפה של תלמידי הישיבה לדעתי היא שנה זו בה הם מגלים את כוחותיהם הגדולים, מנהלים דברים רבים במקביל ומקבלים אחריות על לימודיהם ותפקודם עם השלכות אפקטיביות לפועלם. תפקידנו לנווט נכון את המשימות כך שתלמידים יוכלו לנהל חיים לימודיים שמחים, רגועים אך עם תביעה למצויינות אישית ולהצלחתם המקסימלית בהתאם לכישוריהם. בהתחלה החוויה של עומס מורגשת ומלחיצה אך עם הזמן הדברים מסתדרים ותלמידים חווים עשייה ומיצוי כוחות בריא וטוב. אני רגיל לומר לתלמידים שלנו שמה שעושה תלמיד ברגבים בחקלאות או תלמיד חרדי בלימודי הקודש שלו אנחנו עושים בלמידה של הקודש והחול- מחוייבות, דרישה עצמית לא מתפשרת ומצויינות אישית.
אני מבקש לשתף אתכם בשני קווים אדומים משמעתיים אותם אציב בפני התלמידים בשיחת הפתיחה:
תקשורת הורים-מחנכים
אנו נשתדל להעמיק בשבועות הקרובים את ההיכרות עם התלמידים דרך שיחות אישיות ומעגלים. הורים המעוניינים להסב את תשומת לבנו אודות מידע חשוב , תחושות של הבן לאחר השבוע הראשון או לאחריו , מצוקות כלשהן וכדומה, מוזמנים בשמחה ליצור עמנו קשר טלפוני או במייל. נשמח להיות לעזר ככל שיידרש.
אסיים בתפילה לשלום החיילים, השבת החטופים ורפואת הפצועים
"שנה שתוליכנו קוממיות בארצנו" בזקיפות קומה
שנת לימודית מוצלחת וטובה לכולם,
שי פרנקל
מספרי טלפון:
שי פרנקל- 0507826633
עוזי בוכריס- 0508668826
משה ראב- 0524317361
אסף אביטן-0512644512
נעה מריאן-0507823154
עידו מועטי-0524181763
חגי כהן-0538214467
דן היימן- יועץ- 0544962558
(קרא עוד...) מצגת/pdfaccessibility