בס"ד כ' אייר ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום וברכה
ימי אייר בהם אנו מצויים מזמנים לנו הפוגות מהותיות בשגרת הזמן ואנו מנהלים שתי מערכות חיים מקבילות- מערכת הלמידה עם מופעי ההיבחנות המסכמים, מתכונות ובגרויות, ולצידה מערכת המועדים המעשירה את הזמן ומתבלת אותו במהויות חשובות וערכיות.
את ימי הזיכרון הלאומיים ויום העצמאות ציינו יחד בישיבה ופירוט אודותם נשלח לכם על ידי ראש הישיבה, הרב חיים, באגרת מסכמת.
מהזווית שלי, שמחתי לראות את שותפותם של התלמידים בעשייה החברתית החינוכית סביב מועדים אלה (בעיקר בימי הזיכרון ופחות ביום העצמאות...), וחשוב לי בהזדמנות זו לציין לשבח שני תלמידים שתרמו רבות לטקס המעבר בין יום הזיכרון והעצמאות שהיה באחריותנו, אלרואי סינוואני וחגי דידי, שלמרות מערכת הלחצים הלימודית נענו לבקשתי והשקיעו רבות מזמנם ליצירת המצגות שליוו את טקס המעבר.
מעבר למאפייני התקופה כפי שפתחתי, אנו בעיצומה של מערכת המבחנים עם השפעה ישירה על השגרה. יש לזכור שבכל מקצוע בו נבחנים לבגרות מסתיימים השיעורים שלו במערכת השבועית שהופכת להיות חלולה משבוע לשבוע. כמו כן, כל יום של בגרות מוגדר כיום חופשי לטובת אותה בחינה, מה שמייצר שעות ריקות לא מועטות לאחר הבחינה.
אנו מכירים זאת מהעבר ומבינים שחלק מההתבגרות של התלמידים היא היכולת לנהל את עצמם במערכת מאווררת מחד ותובענית מאידך. נכון הוא שאין ואקום, ולעיתים שיקול הדעת של התלמידים עלול להשתבש נוכח חוסר השגרתיות המאפיינת פרק זמן זה וחלקם מפרשים זאת כאווירת אס"ק (אווירת סוף קורס) בה לכאורה מתרופפת המשמעת והכללים הם המלצתיים בלבד.
חשוב לי להבהיר לכם ההורים מה שהבהרנו לתלמידים- אנו עומדים כחומה בצורה על כללי המשמעת של הישיבה , בראש ובראשונה כללי הבטיחות שאפרט להלן, כי שלומם של התלמידים חשוב לכולנו ואנו אחראים עליהם עד סוף השנה. מעבר לכללי הבטיחות, אנו מחוייבים להתנהלות מוסרית כלפי צוות ההדרכה וכן תלמידי השכבות הלנים במתחם הפנימייה יחד איתנו ומנהלים סדר יום שגרתי ולכן עלינו להתנהל תחת מגבלות הזמן של איסוף לפנימייה בשעה מוגדרת (עד עתה הגדרנו 23:30, יכול להיות שנאריך מעט) , שמירה על שקט במרחב החוץ כדי לאפשר לינה למי שמעוניין מהשכבה שלנו ולשכנינו משכבת אחרות, כבוד למקום ולזמן- נוכחות בתפילות היום, לבוש מותאם (מכנסיים ארוכים בבוקר, לא מסתובבים יחפים, לבושים בחולצות ולא גופיות וכדו'), תספורות ההולמות את רוח הישיבה (לא שיער ארוך ולא תספורות בגילוחים שונים של הצדעיים והעורף) והקפדה על ניקיון החדרים והפנימייה באופן שוטף (תרתי משמע) . כמובן שאיסור העישון בכל הופעותיו ממשיך להיות נוכח והקפדה יתרה.
ביחס לכללי הבטיחות :
חשוב לי להדגיש כי אופי התקופה יגרור אחריו מדי פעם שינויים בלוח השבועי, בעיקר בתחילת השבוע וסיומו, כך שיהיו שבועות בהם התלמידים יורשו לאחר לחזור ביום ראשון או ישוחררו ביום רביעי הביתה. אנו מנסים לתת מענה בכל שבוע לפי מופעי הבחינות שבו, המועדים שבו והמחשבה האם נכון יהיה לתלמידים לשהות פה או בטוח ונכון יותר להיות בבית ולהעסיק את עצמם באופן חופשי בלמידה, עבודה, שיעורי נהיגה וכו'. נשתדל לפרסם לתלמידים לפני כל שבוע את לוח הזמנים המותאם.
אני אוהב את התקופה הזו בה מתגלים התלמידים במיטבם, מגלים אחריות על הלמידה, על ניהול הזמן והמשימות ואני מרגיש כי הרבה מהלחץ המקדים לתקופה זו הופך להיות עוצמה פנימית המתגלה בהתמודדות מול אתגרי העומס , אתגר מצמיח ובונה שעד כה ב"ה ניכר שמיטיב עם התלמידים.
שבת הישיבה שעברה עלינו יחד היתה שבת חשובה בה שהינו שתי השכבות הבוגרות יחד וניצלנו זאת לכמה יחידות שיח משמעותיות.
בליל שבת קיימנו עונג שבת עם תלמידי השכבה שעלו מהודו, כיתת בני המנשה, שסיפרו מחוויות החיים שם ועל אתגרי העלייה. בבוקר לאחר הקידוש נערך פאנל עם אלדד כהן, יועץ ברגבים בגולן (לשעבר תלמיד ומחנך בישיבה שלנו), אודות השיטה החינוכית של חיספין לנוכח תכניות כמו רגבים או ישיבות תורניות קטנות. היה דיון מרתק שהעלה תובנות של התלמידים כלפי הישיבה שלנו. אחה"צ ,לאחר עונגי השבת בבתי הרמי"ם שבחלקם המשיכו את הדיון אודות תפיסת רגבים מול תפיסת חיספין, , ניהל הרב עוזי דיון עם התלמידים בנושא אתגרי הציונות הדתית על רקע המשבר הנוכחי והאם עלינו לחשב מסלול מחדש.
בגרות חברתית
תלמיד חייב לדווח על שעות התנדבות כלליות ואישיות. מערכת הדיווח מוכרת לתלמידים ואף נשלחה הודעה לכל התלמידים שלא דיווחו עד כה. יש לא מעט תלמידים כאלה וזה עלול לעכב אותם אחר כך בקבלת תעודת הבגרות. נא הסבו את תשומת ליבם לכך. רוב שעות ההתנדבות הכלליות עשינו במסגרת הישיבה, מי שזקוק לעזרה בנושא מוזמן לפנות לדקלה שוורץ רכזת ההתנדבות 0506711771
יום ירושלים
בשבוע הבא נציין את אירועי יום שחרור ירושלים בשני מופעים משמעותיים:
ביום רביעי, ערב ערב יום ירושלים, הישיבה מתכנסת בבית הכנסת העתיק בקצרין לשירת המונים (קולולם) מונחית ומקצועית עם שירת ירושלים של זהב במנגינה הנהוגה בישיבה (האמיני יום יבוא).
ביום חמישי נעלה לירושלים, נסייר כשכבה בעיר ולאחר מכן נתכנס עם המוני הנוער לריקודגלים ונסיים בתפילת ליל יום ירושלים בקרדו (השנה האירועים מוקדמים ביום) .לאחר מכן פיזור לבתים לשבת חופשית.
חג השבועות
בעוד כשבועיים נחגוג יחד את חג השבועות ושבת הישיבה הסמוכה לו. החג הארוך מאתגר חלק מהתלמידים ואנו נאפשר לכל תלמיד שיחוש ש"גדול עליו" יומיים כאלה בישיבה לחגוג במסגרת המשפחתית שלו. תלמידים שנשארים בישיבה מצהירים על כוונתם ליטול חלק פעיל של למידת ליל שבועות בישיבה, שותפות בתפילת הותיקין ושאר תכנית החג והשבת. אשמח שתבדקו יחד עם בנכם את ההיתכנות שלו לשהייה ממושכת כזו וההבנה שהוא מתחייב בנוכחותו להיות חלק מהתוכן כולו ולא שישאר מתוך ברירת המחדל. ייתכן ויהיו תלמידים שאנו נמליץ להם לא להשאר או לחלופין נתבע מהם התחייבות להתנהלות מסגרתית מכבדת. בתקווה שיהיו אלה ימים משמעותיים ומקדמים לכולנו.
אסיים בתפילה יחד עם שאר ישראל לשמירה על כלל ישראל היושבים במרחבי הארץ, להצלחת כוחות הביטחון ולהתממשות הברכה שיוליכנו ה' קוממיות בארצנו.
בברכת הצלחה לתלמידים היקרים
מועדים לשמחה לגאולה שלימה
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdf
בס"ד אדר ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום רב,
אנו לאחר תקופה עמוסה וגדושת אירועים ישיבתיים ועלינו לנחות חזרה לעולם העשייה הלימודי במלוא הכוחות.
אמנם, גם השבוע הקרוב שלאחר פורים עמוס באירועים- יום ספורט של העמותה ביום שני, יום מגמות בו כל מגמה יוצאת ללמידה אחרת על פי תכנון מורה המגמה ויום חמישי- יום לכלל תלמידי השביעית בעמותת רוח הגולן בנושאים רלוונטיים לחייהם, כל זאת במקביל ללמידה אינטנסיבית ככל שיתאפשר והיבחנות על פי לוח המבחנים.
מסתבר שאכן חיי תלמידי השביעית עמוסים ולעיתים נדמה כמייאשים . זה בהחלט לגיטימי לחוש מעט אבוד לאחר תקופת ההפסקה מהלמידה והנחיתה בעוצמה גבוהה לתוך אירועי ההיבחנות ולקראת תקופת המתכונות והבגרויות. חשוב לי להדגיש כי עלינו לשים לב לכל מי שמעט מתייאש וחש עכשיו שהעסק גדול עליו. זו תחושה רגעית וחולפת שיכולה לבלבל ולייצר אשליה שלילית כאילו איני מסוגל לעמוד בכל המשימות. אנו נשתדל לחזק את כלל התלמידים ולעודד אותם, בטוחני שהחזרה לשגרה תהיה מהירה ויעילה וככל שיחלוף הזמן התלמידים יחזרו לתחושת הביטחון שלהם בעצמם וישיגו את ההישגים הנכונים להם. אנו נשתדל לתגבר לימודית את כלל התלמידים ואת הזקוקים לכך יותר ובעז"ה התקופה תעבור בהצלחה וסיפוק.
הגמרתון
שבוע הגמרתון שחל בתחילת אדר היה שבוע שיא של לימוד גמרא, התקשרות לשינון ועמל תורה. קשה להעביר במילים את התחושה לראות בית מדרש הומה תלמידים המשננים סוגיות בגמרא, נבחנים על תוכנן ומשתתפים במגוון פעילויות. לשמחתי הרבה במאמץ גדול של הרבה מתלמידי השכבה,לרבות כאלה שבשגרת היומיום פחות מאמינים בכוחם ללמוד גמרא, הצלחנו לנצח את התחרות הישיבתית הזו ולכן ניסע יחד כשכבה לחמת גדר הערב. הניצחון הגדול הוא עצם האירוע והסיום המרומם של תקופת החורף עם אהבת תורה ושמחה מלימודה. יישר כח מיוחדת לרב משה ראב שהוביל את הגמרתון בתכנון ובביצוע יחד עם צוות מהרמים ורוח גבית גדולה של הרב חיים עם שיתוף פעולה בונה ומקדם.
טיול שנתי
ארבעה ימי טיול במכתשים היו חוויה כיתתית וישיבתית מיוחדת. המסלולים מאתגרים ברמות הקושי והתנהלות במחנה נודד הדורשת התארגנות נכונה על ציוד אישי, קיפול ובניית האוהלים בכל ערב מחדש. המחזור שלנו היה אחראי על העמסת הציוד של כלל הישיבה בכל בוקר וכל ארבע הכיתות עשו זאת בהתגייסות גדולה. אירוע חשוב בטיול היה הנגשתו לשני תלמידים מהשכבה בעלי מגבלה פיסית. הרב אלי טישלר יחד עם יאיר שרייבר (רכז החינוך החברתי ואחראי הטיול) בנו מסלולים מותאמים שאפשרו להם לטייל יומיים עם תלמידי י"א3 שגם סייעו פיסית במהלך הטיול בכל מה שנדרש. יישר כח לתלמידים שהגיעו לטיול ולתלמידי הכיתה שסייעו בכל מה שנדרש.
אירועי פורים
שבת זכור נחוגה בישיבה בבית המדרש שעל הפיכתו היו אחראים השביעית. קבוצה גדולה של תלמידים בהובלת הראל פריש ויהודה צוקרמן הפכה את בית המדרש לפניה של החברה הישראלית היום, ימין, שמאל והמהפכה המשפטית. ההפיכה נעשתה בתיאום והקשבה לישיבה ובטוב טעם. במהלך השבת נערך טיש ישיבתי על ידי השמינית, שיעורים לבחירה לקראת פורים ויחידה משמעותית של לימוד משותף עם תלמידי ישיבת ההסדר, סעודה שלישית מיוחדת ועוצמתית עם שיחה של ראש הישיבה הרב יואל מנוביץ וסיום בהבדלה מוסיקלית והרקדה מקסימה.
ביום ראשון זכינו לנסוע להתנדבות בבית ספר יובלים בעפולה, בית ספר של כ-מאה תלמידים עם צרכים מיוחדים במדרג שונה, חלקם על הרצף האוטיסטי וחלקם עם מוגבלויות פיסיות ו\או קוגנטיביות משתנות. השתלבנו שם בשוק פורים שהצוות ארגן, החבר'ה שימחו אותם, ניידו אותם בין התחנות והוציאו אותם להרקדה בחוץ. פשוט לעמוד ולדמוע מהתרגשות על חסד פשוט וכל כך נצרך. הנהלת המקום הודתה לנו מאוד על המשך המסורת של ההתנדבות בבית הספר לקראת פורים וכמו תמיד ,יצאנו נשכרים עוד יותר מהם.
בנסיעה חזור לישיבה עצרנו ליד אנדרטה מיוחדת של קרוב משפחה לתלמיד מהשכבה שנהרג בקרב על שפת הכנרת והוא חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. באופן לא צפוי הסתבר שעמדנו שם ביום היארצייט שלו. תודה לרב עוזי שחשף אותנו לסיפור ודאג שנגיע למקום.
ליל פורים בישיבה ,שזו הפעם הראשונה בה תלמידי השביעית חווים פורים בישיבה, עבר בתחושה מרוממת וטובה. המסיבות הכיתתיות בבתים שייצרו שמחה ודיבוק חברים בכיתה עצמה ולאחר מכן המסיבה הישיבתית שנמשכה כמה שעות של ריקודים ושמחה, דיבורים נטולי ריחוק בחסות השמחה (ומעט האלכוהול בגדר הסביר) ותחושה של עוצמה ישיבתית גדולה, כל אלה הותירו רושם משמעותי על התלמידים. עוד נאסוף השבוע את תחושותיהם והרגשתם מאירועים אלה. בשוליים תמיד יש תלמידים שלא מכבדים את חתימתם ולא מצליחים להסתפק במעט היין שחולק בבתי הרמים המותאם למצב בו תלמידים לא ישתכרו אלא מעט יתבסמו. אנו נתייחס לתלמידים האלה במהלך השבוע הקרוב.
כפי שפתחתי, אנו מתחילים את ימי השגרה הקצרים והחשובים ואני מקווה שנצלח יחד את הנחיתה לשגרה. לפנינו עוד יומיים ב"שם עולם" שבכפר הרא"ה (ד'-ה' ניסן), פרטים בהמשך.
אסיים בתודה לצוות השכבה על עבודה מאומצת בתקופה זו. תודה גדולה למדריכים שנשאו בכל העול כולל ימי הטיול השנתי, ולירדנה על הפינוקים במהלך כל ימי הפעילות השונים.
תודה לרב חיים על כל הנהגת הישיבה בימים גדושים אלה, לדותן זכריה ,גלעד כמיסה ויאיר שרייבר שנתנו כל אחד בתחומו מקצועיות ועשייה שאפשרה לכל הדבר הגדול הזה לקרות.
בברכת שגרה ברוכה והמשך שמחה
הרב שי פרנקל
(קרא עוד...) מצגת/pdf
בס"ד שבט ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום וברכה
אתמול בערב-לילה ירדנו מהבמה סופית לאחר שבילינו יחד בבריכה המחוממת בית איל שבאשדות יעקב, לחוויה מחזורית משותפת במקום ואווירה אחרים לאחר תקופה מאומצת של עשייה וגיבוש מחזורי.
אני מניח שרבים מכם שמעו במהלך החודשיים האחרונים אודות "הצגת שביעית" , אך יורשה לי לומר שרק לאחר שצפיתם בתוצר המוגמר הצלחתם להבין עד כמה מאמצים ותהליכי עשייה מגוונים נדרשו כדי להפיק את ההצגה ,מאז שנולדה אי שם בקיץ שבין השישית לשביעית ועד סיום התהליך.
גם המורים המלמדים בכיתות לא תמיד מבינים את מורכבות ההכנות ורק לאחר צפייה בהצגה הם מצליחים להביט על התלמידים שלהם ,אלה שנעדרו משיעורים רבים בגלל חזרות או בניית תפאורה, ולהתגאות ביכולת שלהם להוציא מעצמם כישורים מגוונים, עמידה בסטנדרטים גבוהים וחינוך מיטבי לדייקנות, ציות, עבודת צוות ועוד ערכים דרך מפעל ההצגה.
מעולם איני זוכר שקיבלנו כל כך הרבה תגובות מרגשות ומחזקות כמו לאחר ההצגה השנה, וכמובן בגלל הנושא בו היא עסקה.
שלל התגובות מבקש להודות על ההעזה להציף נושא כה רגיש ולתת קול ובמה לסיפורם של מתמודדי הנפש ובני משפחותיהם.
בערב השני נכח באולם ר' אריה מונק ,מנכ"ל "בית חם" ,עמותה חרדית העוסקת בשיקום וליווי נפגעי נפש ובהסברה לקהילה על ההתמודדות והאתגר ושימש כמשקיף בוועדה לרפורמה בבריאות הנפש , הוא הוזמן על ידי אחד ההורים שצפה בהצגה ביום שלישי והמליץ לו מאוד להגיע. אצטט מדברים שכתב בפורום רב משתתפים לאחר ההצגה-
"מבקש לשתף אתכם בארוע יוצא דופן בו זכיתי להשתתף אמש. ...היקר הזמין אותי להצגה מדהימה בנושא הסטיגמה ואתגרי בריאות הנפש שנערכה בישיבה התיכונית בחיספין. המציגים, תלמידי הישיבה, המחישו בצורה יוצאת דופן את סיפור ההתמודדות של משפחתו של אור. ..אפשר לכתוב רבות, אך מחזה כזה מסביר יותר מאלף מילים את סיפור ההתמודדות של קהילת בריאות הנפש".
אני חש זכות על כך שהעזנו ליצור בתחום הרגיש הזה, ועל כך שהבנים שלכם-שלנו זכו להיחשף אליו באופן מידתי ומבוקר. אני מודע לכך שזה נושא קשה שפגש לא מעט תלמידים במקומות אישיים-משפחתיים. חלקם בעזרת ההצגה העזו לפתוח דברים במעגלים שונים, חלקם ידעו לגשת לאורי ידוב לאחר ההצגה ולהודות לו. כולנו ממשיכים לפקוח עיניים אם מישהו חלילה היטלטל מדי מההצגה, כרגע לא שמנו לב, אך נשמח לעין שלכם ההורים על מנת שנוודא שזכינו לצאת מהקודש בשלום.
תודה גדולה לקב"ה על כל הטוב, לעמותת רוח הגולן המאפשרת לכל זה לקרות ,לצוות ההדרכה והרמי"ם על ליווי התלמידים וההשקעה בתקופת ההכנות והעלאת ההצגה ובעיקר לאורי ידוב וציפי גבעון על הפיכת רעיון למוצר מושלם ומדוייק.
זהו, חזרנו לשגרה לתקופה קצרה אך ממוקדת של למידה ,מבחנים וסיום מטלות שונות, לפני שאנחנו מחליפים צד ומתחילים את אירועי אדר. רוב התלמידים מצליחים לנחות מהר, אנחנו משתדלים לאתר את אלה שלא ולעזור להם. אנו משתדלים שרושם ההיעדרויות המוצדקות בשל ההצגה לא יפגע מדי בציוני השליש השני הנכתבים כעת, אם כי יש לזה השלכות מסויימות, שלרוב התלמידים לא תהיינה משמעותיות לציונים השנתיים.
לפנינו הגמרתון (או שבוע הבא או שבוע שלאחריו, יוכרע היום על פי תוכניות בני עקיבא לטיול נטיעות בשבוע הבא). זהו אירוע שיא בישיבה של שינון ולמידת גמרא באהבה. בכל יום אנו מוסיפים עוד נדבך של למידה ,תחרות ואנרגיה בריאה עד יום השיא ביום חמישי של הגמרתון. האווירה כבר מתחממת עם חידות יומיות מתוך חומר הלימודים בגמרא (מסכת סוכה פרקים שני-רביעי). בעז"ה נעשה, נצליח וננצח!
ביום ראשון בערב התקיים ערב מושקע של הפנימייה לט"ו בשבט בהובלת אורי ידוב (כן, יש לו כמה כובעים בישיבה\בחיים). הערב היה תחרות מחזורית סביב חידות ומשימות הקשורים ליום והשתתפו בו כל המחזורים.
היום נערך סקר אקלים של משרד החינוך לבחון את תחושת התלמידים בישיבה מהצד הרגשי , היחס של הצוות והחברה כלפיהם ותחושת המוגנות שלהם.
כמו כן, נחשפנו היום לאפשרות לתלמידי י"א להכנס ללמידת פסיכומטרי בקיץ הקרוב על מנת לפתוח פתח למי שמעוניין לעתודה בהמשך או סתם לנצל את הקיץ ללמידה משמעותית.
אנו לקראת הטיול השנתי שייערך בשבוע הראשון של חודש אדר. הטיול יתקיים במכתשים, יישלח אליכם מכתב מפורט של המסלולים והציוד הנדרש. שימו לב להתארגנות המוקדמת של הבנים על מנת להגיע מוכנים לטיול ולאפשר הנאה מירבית.
ב"ה זכינו לשפע גשמי ברכה לאחר תקופת תפילות לא קצרה בה הוספנו את בקשת "ועננו בורא עולם במידת הרחמים". מודים אנחנו לפניו על כל טיפה וטיפה שנתן לנו וזכינו להיענות לשפע של מים המחיים את הגולן כולו ומחזירים אותו לתפארתו.
בברכת חורף טוב ושבת שלום
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdfבס"ד י"ט טבת ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום וברכה
אנו לאחר שבועיים בישיבה ושגרת העשייה והלמידה שלאחר חנוכה (כן, רק לפני שלושה שבועות זה היה...) נוכחת מאוד בחיי התלמידים.
אנו מנהלים במקביל שני עולמות- עולם השגרה הלימודי בקודש ובחול עם הקפדה על תפקוד מלא של נוכחות החל מתפילת שחרית ועד ערבית ובתווך שיעורי היום ומעגלים, לבין עולם ההכנה להצגה התובע מכל מי שנוטל חלק זמן ואנרגיה לפי רמת מעורבותו, שלשמחתי הולכת ומתפרשת על כלל התלמידים.
אני חש שהתהליך החינוכי שהתלמידים עוברים בעצם ההתמודדות עם המורכבות של ניהול הזמן, האחריות שלהם על הלמידה יחד עם האחריות על ההכנה להצגה כל אחד בגזרת אחריותו, הוא תהליך עוצמתי שנמצא כעת בשיאו. אני ער לכך שיש קושי אמיתי אך שמח בהתמודדות מולו ולהערכתי הרווח גדול מההפסד עשרת מונים.
צוות תפאורה עובד במרץ על הכנת התפאורה. הדגשתי בשיחה עם ראשי הצוות (יהודה צוקרמן, ידידיה גביזון ואדר פלאי) ולכלל התלמידים את חשיבות הבטיחות מעל לכל ואני תקווה שנסיים את ההכנה בשלום ובבריאות.
אנו לקראת המתכונת והבגרות בהיסטוריה, יש תלמידים שניגשים למבחן חיצוני ויש כאלה שלומדים בתכנית אחרת שאין בה היבחנות חיצונית. לאחר בגרות החורף התלמידים ימשיכו בלימודי ההיסטוריה למטלת ההערכה החלופית של "חמ"ד ועד" .
נפתחת קבוצה בהנחיית דן הימן היועץ ועידו עפרוני ,אחד המטפלים בישיבה, העוסקת בנושא חרדת בחינות. המפגשים פונים לכלל התלמידים מהשכבה המעוניינים. אם אתם חשים שקבוצה כזו תועיל לבנכם מוזמנים להציע לו בעדינות לשקול השתתפות בקבוצה כזו.
פנימייה:
בתקופה האחרונה ביצענו החלפת חדרים בתוך הכיתות כחלק מהצורך לאזן ולשפר את המרחב החברתי החינוכי של החדרים לאחר תקופת ההיכרות שלנו עם התלמידים ולבקשת חלק מהם. לשמחתי השינוי מבורך ומתקבל באופן רגוע ואני תקווה שייתן את אותותיו החיוביים לתהליך ההתקדמות של כל אחד.
העמקת נושא ההצגה:
כפי שכתבתי לכם בעבר בחרנו לעסוק בנושא עולמם של מתמודדי הנפש. נושא טעון, רגיש ומסתבר שעוד ועוד אנשים ותלמידים נחשפים אליו במעגלי חיים שונים.
אני מאמין שנושא ההצגה חייב להיות נושא שהתלמידים יעסקו בו ויבינו אותו ,כשההצגה מהווה כלי ביטוי אומנותי ולא הסתפקות בהצגה כמטרה של תוצר בלבד. הדבר נכון הן ביחס לתכני ההצגה והן ביחס לתהליך החינוכי האישי והקבוצתי שעוברים התלמידים.
עד עתה חשפנו את התלמידים לנושא דרך שלושה מפגשים משמעותיים.
הראשון, כפי שכתבתי במכתבי הקודם, התקיים עם שמעון טל מחיספין, ששימש מורה לבגרות במחלקה הסגורה הפסיכיאטרית בבי"ח צפת ושיתף אותנו בסיפורים מהנעשה שם ובמפגש עם מתמודדי הנפש דרך הלמידה.
השני התקיים בשבת שחלפה התארח בישיבה יוסי שטינמץ (אביו של איתן בן השכבה שלנו). יוסי עוסק בתחומי הנפש, שימש שנים כקב"ן בלשכת הגיוס וכיום מטפל פיסכוטראפיסט . יוסי היה אורח השבת לכלל הישיבה כחלק מהרצון להעלות לסדר היום הישיבתי את הנושא לקראת ההצגה.
בערב שבת קיימנו עם יוסי עונג שבת מחזורי ובו הוא סיפר לנו על הלומי קרב. מהו הלם קרב, מה יש לעשות שאתה נתקל בתופעה וכיצד הדבר בא לידי ביטוי במלחמת צוק איתן בה הוא הקים מקום לקליטת פגועי חרדה והלם קרב על גבול עזה למענה ראשוני. היתה שיחה מרתקת והתלמידים שאלו שאלות רבות ומשמעותיות.
למחרת בשיחה לכלל הישיבה, יוסי לימד את כולנו מושגים מעולם הפגיעות הנפשיות כמו- חרדה, דיכאון מאניה דיפרסיה וכדומה. יוסי שיתף בדוגמאות והסברים חשובים. היה שיח ער ולמרות הכמות הגדולה של הנוכחים היה קשב רב עם שאלות ותשובות רבות מקהל השומעים, והיה ניכר עד כמה הנושא מעניין אותם ונוגע לעולמם.
המפגש השלישי נערך ביום שלישי השבוע בשיחה מאלפת ששמענו משי קאופמן, תושב מחולה, אב לבוגר מהישיבה, שחשף את סיפורו האישי כחולה במאניה דיפרסיה שהתפרצה בעקבות מחלת הסרטן שעוררה טראומות ילדות שהיוו טריגר להתפרצות מחלת הנפש. שי היה כנה, עדין ובהיר, ובשיחה עוצמתית ומרגשת דיבר על עצמו בתהליך שעבר מאז ועד היום, על המקום של אשתו וילדיו במחלה ובהתמודדות ותהליך החשיפה האיטי כלפי המעטפת החברתית של מעגל החברים מהיישוב ומהעבודה. התלמידים האזינו, שאלו ובקשו לדעת עוד ועוד מסיפורו. לשיחה היו שותפים הצוות הטיפולי של הישיבה והרב חיים. השיחה הותירה רושם והתכתבה מאוד עם חלק מתכני ההצגה ש"ירדו מהבמה" אל המציאות.
אנו נמשיך לעסוק בנושא במעגלים הקרובים כדי לתת לו את מקומו הנכון ולחזק את המסרים החשובים של דאגת האדם לעצמו, לבריאותו הנפשית ולצורך להיעזר במישהו אחר- לעיתים מקצועי, כאשר יש קושי.
שבת בית מדרש:
אחד השיאים של השנה המכוונים לקבוצות בית המדרש של הישיבה הוא שבת בית המדרש שתתקיים בעז"ה בחמישי-שישי-שבת הבאים.
להזכירכם, קבוצת בית המדרש בכל שכבה היא קבוצה הלומדת גמרא בכל יום באופן עצמאי בחברותות, למידה הדורשת משמעת עצמית ורמה גבוהה של הבנה עם תוספי למידה מעבר לחומר הנלמד לבגרות.
אנו מאמינים כי תלמידים העמלים על לימודי הקודש במסגרת בתי המדרש, נכון וראוי שבמהלך השנים שהם לומדים יפגשו גדולי תורה וישמעו שיעורים מהם (דבר שנעשה לעיתים גם בישיבה עצמה ובאופן מוגבר במסגרת שבת בית המדרש) , יחוו חוויות רוחניות ויחושו דיבוק חברים, שיעצימו את המפגש שלהם עם עולם התורה שהם עמלים עליו בכל יום בשגרת חייהם בישיבה. שבת זו היא גם חלק מההערכה לתלמידים שבחרו מסלול תובעני של מצויינות לימודית (לא רק על רקע יכולות) ולכן יש נכונות לשיתוף תלמידים נוספים בשבת הזו כאשר המכנה המשותף להם ולתלמידי בית המדרש הוא התנועה הרוחנית שהם מצויים בה. תלמיד שאנו רואים שנמצא בתנועה רוחנית הדורשת מעצמו הן בשגרת היום בתפילות, בנוכחות קשובה בשיעורי גמרא בכיתה, בהתנהלותו בשבתות הישיבה ועוד , אם הוא יביע חפץ להיות חלק משבת בית מדרש נוכל לשקול בשמחה לחיוב את הצטרפותו במגבלות הכמות הסבירות. תכנית השבת תישלח בהמשך, באופן עקרוני אנו נהיה היום חמישי בישיבת הר עציון ושבי חברון ובשבת נשבות בעיר העתיקה בירושלים.
מזל טוב לירדנה בר-אל , אם הבית, לנישואי בנה ישי עם מיכל אסולין. שיזכו לבין עדי-עד.
בעז"ה נפגש כולנו בימי ההצגה שלישי-רביעי ט'-י' שבט (31.1-01.2) . הזמנה תישלח בקרוב עם פירוט מועדי ההצגה. אנו מאפשרים להורים להגיע להצגות בשני הימים או לפי השתייכות בנם כשחקן או לפי יכולתם הטכנית. (ומי שירצה יוכל לצפות פעמיים...)
בברכה
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdf
בס"ד ל' חשוון ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום וחודש טוב
אנו נפרדים לאחר שבועיים עמוסים ומלאי עשייה ובראש הרשימה שבת המחזור בשומרון-איתמר.
כפי שנשלח אליכם בשבוע שעבר, התכנית החלה מסרט "איש אמונים" שהוקרן באודיטוריום של אדיר במרום ועשה הכנה משמעותית מאוד בהבנת תנועת ההתיישבות בשומרון והכרה עם הדמויות המובילות.
ביום שישי פגשנו בדורון ניר צבי מהצד של הנעת תהליכי תפיסת השטח להתיישבות מתוך הבנה שמה שלא נתפוס אנחנו ייתפס על ידי הצד השני, הבנה של התנהלות המנהל האזרחי ביש"ע בשונה מהחוק הישראלי בשטחי הקו הירוק ופועלו למען של גאולת בתים וקרקעות כעו"ד מומחה לענייני קרקעות ביו"ש..
עם בני קצובר השקפנו מהר כביר על מקום הברית בהר גריזים ועיבל, שמענו על ההיסטוריה והתחדשותה בדור שלנו והתגשמות דברי הנביאים לעינינו.
השבת היתה גדושה ובאווירה מיוחדת של שמחה ושותפות. התפללנו בליל שבת עם הישיבה באיתמר, סעדנו סעודה משובחת ומרוממת ולאחריה שמענו את סיפורה האישי של הגר זר ממסע התשובה ונישואיה לגלעד הי"ד שנרצח כקב"ט המועצה של השומרון בכביש בו הוא היה יוזם ומניע לפתיחתו. למחרת שמענו את ר' יצחק חמו על סיפור התחלת ההתיישבות באיתמר והגידולים החקלאיים שהיוו את התשתית להתפתחות שלה מ20 משפחות ועד מאות כיום.
חתמנו את השבת באיסוף מהתלמידים על דברים משמעותיים שהם למדו והפנימו, נאמרו דברים חשובים ורציניים. נפרדנו מאיתמר במלווה מלכה מיוחד עם הרב דודי דודקביץ מיצהר מלווה בנגנים מהישיבה, יחד שרנו, רקדנו ושמענו סיפורים ורעיונות על אור הנשמה היהודית וגבורה מהי.
אני משוכנע שעצם השבת ,מעבר לתכנים המשמעותיים, תהווה מקפצה במערכת היחסים בין הצוות לתלמידים ובינם לעצמם, מוקד של התבגרות והכרה בחשיבות העשייה החיובית והמשמעותית בחיים ומתוך כך התגייסות לחיות את חיים יותר ברצינות ובאחריות.
תודה מיוחדת לצוות הרמי"ם- הרב עוזי, הרב אלי והרב איציק על הארגון והשותפות ליצירת ימים משמעותיים בחשיבה ולמעשה, לצוות ההדרכה- ירדנה, נבו, נתנאל וראם על המעורבות, העזרה וההתגייסות למען השבת הן בהכנה אליה והן בתפעול במהלכה. תודה ליאיר שרייבר רכז החינוך החברתי על העזרה והארגון ולגלעד כמיסה בנושא האוכל והצ'ופרים.
תודה חשובה לצוות תלמידים מהשכבה שבמהלך כל השבת עמל על תפעול האוכל באופן אחראי ובוגר. לא אמנה את השמות אך אני מנכיח את פועלם לשבח.
הכנה לצו ראשון
בשבוע שעבר הגיעה לישיבה נציגה מטעם לשכת גיוס טבריה להכין את התלמידים לצו הראשון. במצגת מפורטת ובהסברה סבלנית היא הצליחה להעביר לתלמידים את השלבים השונים שכולל הצו הראשון ואת ההכנה הנכונה והנדרשת לכך. דגש חשוב על תלמידים עם אבחון לימודי שחשוב להעלותו למרחב האישי באתר מתגייסים על מנת שהתלמיד יוכל לקבל את ההתאמות הנדרשות לו גם במבחני המיון בצו הראשון. ודאו בבקשה שבנכם מיודע על כך ושפעל על פי ההוראות.
יום תלמידים
כמדי שנה אנו מקדישים זמן חשוב לשיח אישי בין תלמיד למוריו אודות מצבו התפקודי-לימודי עד כה. השיח עוזר לתלמיד להבין את מצבו (תופתעו כמה מהם חיים בסרט אחר מהמציאות) ומאפשר להציע מגוון פעולות סיוע לתלמיד לעלות על המסלול מבעוד מועד וכל עוד ניתן לשנות את הכיוון. אנו המחנכים נפגשנו עם כל תלמיד לשיחה כזו המאפשרת לנו להתוודע יחד עימו למצבו הלימודי ולשמוע ממנו דברים שחשוב להעלותם בישיבות המורים שיתקיימו בשבוע הבא.
אסיפת ההורים תתקיים ביום חמישי י"ד כסלו 08.12. הודעה ורישום ישלחו אליכם בנפרד.
הצגת שביעית
נכנסנו להילוך משמעותי בהכנה להצגה. בכל יום מתקיימות חזרות לקראתה ותלמידים יוצאים על פי לוח חזרות מתוכנן לעבוד על ההצגה. כרגע הדבר קורה בעיקר במהלך יום הלימודים אך החל משבוע שלאחר שבת ארגון הוא יתפרס על הערבים . במקביל, צוות תפאורה מתחיל לעבוד על ארגון מרחב העבודה וגיוס החומרים. המפיקים, אלעד שגיב וכרמל עפרוני, לומדים את תפקידם ופועלים היטב יחד עם אורי ידוב לניהול כל הפרוייקט. שימו לב לתאריכי ההצגה- ימים שלישי ורביעי, י"ז-י"ח טבת 10-11.01
ההצגה בנויה משני קאסטים של שחקנים המעורבים משלוש הכיתות. מבנה זה מאפשר ליותר תלמידים ליטול חלק פעיל בהצגה. הורים ישתלבו מטבע הדברים בקאסט של בנם או ביום הנוח להם יותר להגיע.
ההצגה תעסוק בעולמם של מתמודדי הנפש דרך סיפורים שיועלו על הבמה המבוססים על סיפורים אמיתיים. לשכבה כולה תהיה הכנה מעמיקה סביב הנושא.
שבת ארגון
בשבוע הבא הלימודים מסתיימים ביום רביעי כדי לאפשר למדריכים ולמי ששותף ליטול חלק פעיל בסניף. מאידך, אני מבקש להשתדל למעט בבקשות שחרורים במהלך השבוע כי אנו לא רוצים לפרק שבוע לימודים שלם עקב היעדרויות. גם תלמידים שייאלצו לצאת בערבים יידרשו לחזור למחרת ללמידה רגילה וסדירה. סייעו להם ולנו בכך.
בברכת שבת שלום, חודש טוב וה' עמכם
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdf
בס"ד ח' תשרי ה'תשפ"ג
להורי מחזור ל"ט
שלום וברכה,
אנו מסיימים תקופה ראשונה של השנה. חשוב לי לעדכן אתכם בנעשה וכן בתחושות הכלליות שלנו מהשכבה.
זכינו השנה באלול ארוך כך שאנו מרגישים שכבר הצלחנו להכיר את התלמידים, לערוך שיחות אישיות וולשוחח במסגרת מעגלים ובכך להתחיל להבין את האופי של המחזור.
בערב ההורים שהתקיים שוחחנו בכיתות על היעדים החינוכיים שלנו ובראשם חיזוק האחריות האישית של התלמיד על מעשיו עם הבנתו כי י לכל בחירה יש תוצאה, לטוב או למוטב, וכי אנו ,הצוות החינוכי, נמצאים בעיקר כדי ליצור את הדחיפה מחד ומעקי הבטיחות מאידך כדי לא לאפשר לאף אחד ללכת לאיבוד ולהוביל את התלמידים למיצוי כישוריהם והתפתחות דרך הזירה הלימודית בקודש ובחול.
אני חש שהשכבה נרתמה ללמידה ולשגרה, חבר'ה מכווני משימות לימודיות ומשקיעים זמן בלמידה לקראת מבחנים וניכר שחשובה להם ההצלחה.
גם בפעילויות החברתיות אני חש שהתלמידים בסה"כ נמצאים עמנו ושותפים, אם כי הרגלי השותפות מתוך הכרה בערך של הפעילות ולא רק כריצוי או כחובה עדיין זקוקים לליטוש ודיוק. אנו חפצים שהשיח יצא מהמיצר של האם זה רשות או חובה אל המרחב של מה המפגש מעניק לחיים הבוגרים שלי ולהתפתחות שלי בציר הזמן הנוכחי ולעתיד. זה ייקח זמן אך בעז"ה עם הרוב נצליח.
נושא הפנימייה עדיין לא מיוצב. אי שקט מתמיד מתרחש בין שכבות השישית והשביעית, ויש הרבה התגרות הדדית ורצון להתסיס את הפנימייה. כמובן שזה מנוגד לכל התנהלות תקינה, לא מאפשר שקט, למידה ,נחת ושינה בזמן, מלבד עצם העניין של משחקי מים ומכות הדדיים המנוגדים למשמעת הבסיסית והמוסרית שאנו מבקשים להנחיל בפנימייה.
בשיחה מחזורית שהתקיימה הבוקר לאחר עוד לילה של התגרות הודעתי לתלמידים, ואני משתף אתכם בכך, שאנו נמצא את מי שמעורר את ההתלהמויות (גם בשישית כמובן) ולא נאפשר לו להמשיך להיות חלק מהישיבה. שיקפתי להם את תחושותי שהרבה ממה שאנו כצוות חינוכי אומרים עובר אליהם בנימה של המלצה ולא כאמירה מחייבת וזה בא לידי ביטוי באופן ישיר להתנהלות שלהם ולחוסר הבנת הסמכות ומשמעותה. ישיבה תיכונית ככל מוסד חינוכי בנויה בהיררכיה בה יש לציית לכללים הנאכפים על ידי הדרג הממונה על כך על מנת שנוכל לקיים חיים תקינים, ללא קשר לשיח מקביל שייעשה על כל נושא שבעולם גם אם לא נגיע להסכמות בסוף הדיון. לתלמידים קשה לקבל זאת מטבע הדברים , ניכר שהם לא מורגלים בכך, ואנו נצליח בעז"ה להטמיע זאת בהם לטובתם!
עברנו בחודש שחלף מספר אירועים חברתיים משותפים: שתי שבתות ישיבה מצויינות עם תוכן חשוב של אורחי שבת מעניינים, טיול מחזורי, ערב בישיבה עם ההורים, ליל התעוררות שכלל סיור בהר הרצל עם אלידע בר שאול , התוועדות ישיבתית בכותל הדרומי עם הרב פוטש שהסתיים בסליחות ברוב עם בכותל , מעמד סליחות של רשת רוח הגולן במוצ"ש לכלל תלמידיה וסיור סביב הספר "תאום כוונות" בהנחיית הרב רן שם טוב.
אינני מפרט את תוכנו של כל אירוע, מוזמנים לשמוע מבנכם מה הוא זוכר מכל אחד מהם, אך להתרשמותי ,בפרק זמן קצר כל כך של למידה, יש פה בהחלט אוסף מרשים ומגוון של פעילויות שהפכו את תחילת השנה לרכה יותר לנחיתה. אנו חוזרים לאחר החגים לתקופה ארוכה של שגרה בעז"ה, שבמהלכה נתחיל לעבוד במרץ על הצגת שביעית שהפתיחה לה כבר נעשתה בשבוע שעבר במפגש עם אורי ידוב במאי ההצגה וציפי גבעון המלווה את אורי בכתיבתה.
אני מקווה שהחזרה לישיבה תלווה ברוגע פנימי וחיצוני, שהשגרה תעזור לכל אחד לאסוף את עצמו ולהתרכז במשימות החשובות, להמשיך להתפתח בלימוד התורה , בהעמקת קשרי החברות ממקום בונה ונכון ובלמידה אפקטיבית של כלל המקצועות.
אנו חוזרים לאחר סוכות ביום שלישי בערב, נלמד רביעי- חמישי ונצא הביתה לשבת חופשית.
אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה, שנה טובה ומוצלחת בעז"ה כל אחד בביתו ולמשפחתו ולנו כמחזור וכישיבה בתוך כלל ישראל.
בברכה
הרב שי פרנקל
רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdf
בס"ד אלול ה'תשפ"ב
להורי מחזור ל"ט
שלום וברכה
מכתב זה הינו מכתב ההיכרות בינינו, אתם הורי התלמידים של שכבת י"א, ואנחנו, הצוות החינוכי המחזורי שילווה את בניכם בעז"ה בשנתיים הבאות והחשובות לתהליך התפתחותם, התבגרותם ובשלותם לצאת לעולם שמחוץ לחממת הישיבה התיכונית.
אפתח מכתב זה בתודה לצוות החינוכי שליווה את השכבה בשנתיים הראשונות- הרב משה ,הרב אמיתי, הרב רועי והרב אסף, ואנו מקבלים על עצמנו בהתרגשות את העברת האחריות החינוכית כפרק שני בתהליך אחדותי של עיצוב וייצוב התלמידים.
התלמידים חוזרים לישיבה לאחר חופש ארוך ושגרה אחרת משגרת סדר היום הישיבתי, הן בלוחות זמנים שונים והן בסוג הפעילות שחופש מזמין מטבעו.
כל שינוי שגרה והסתגלות לשגרה חדשה מצריך מאמץ ולוקח זמן, כל אחד לפי אופיו, אך השינוי אותו חווים בני שכבת י"א גדול ומשמעותי יותר מכמה היבטים:
את החלוקה עשו הצוות החינוכי של השכבה מכיתות ט'-י' ולנו אין מושג מה שיקולי החלוקה. בטוח שהם התחשבו בשיקולים חינוכיים וחברתיים, בבקשות של התלמידים ובשיוך למחנך זה או אחר לפי אופיו. התמהיל הזה יצר כיתות חדשות ומזמינות לשינוי עבור כל תלמיד. יכול להיות שיהיו תלמידים שיחוו את השינוי באופן קשה, יתאכזבו משיבוצם בכיתה מסויימת ויחשבו שנכון עבורם כיתה אחרת. אנו למודי ניסיון שכמעט ואין מקרים כאלה, אנו מבקשים מתלמיד להתחיל במקום בו שובץ ואם נווכח שהיתה טעות ונכון לעשות שינוי נשקול את המשמעות ונחליט כיצד לפעול. אני מבקש מכם ההורים לא להסחט רגשית לחששות הבן שלכם על תחושת שיבוץ לא נכונה. בעז"ה הכל נכון וטוב והבחירה היא בין טוב לטוב. עודדו אותו, תמכו בו וייעצו לו להעזר במחנכו החדש או המדריך כדי לדבר על המצוקה שחש.
2. מבחינה לימודית כיתה י"א פותחת רשמית את שנות מבחני הבגרות שיעמדו ברקע כל השנה ויהיו חלק מהשפה אותה התלמידים ידברו ויקרינו על כל העשייה הלימודית והמעבר לבגרות שמשעה אחריות. הדגש אותו אני שם לפניהם בשיחת הפתיחה הוא, כי מבחני הבגרות כמו לימודי הנהיגה כמו צו ראשון בצה"ל, כולם אירועי כיתה י"א , משקפים להם את האמון שהמבוגר נותן בהם כצעירים שהופכים לבוגרים שהמשמעות היא אחריות מלאה על תפקודם ותוצאות התנהלותם. יש תלמידים שחווים שנה זו בסיפוק גדול ומבחני הבגרות ממלאים אותם תחושת עשייה ממשית, יש כאלה שחווים לחץ וחרדה וצריכים עזרה ותיווך. אנו נוגעים בדברים אלה במהלך השנה. אין ספק שזו שנה יפה, לדעתי היפה ביותר, בשנות הישיבה התיכונית.
צוות השכבה
השכבה מונה 3 כיתות רגילות וכיתת עולים מבני המנשה.
י"א1- הרב שי פרנקל, מחנך ורכז שכבה. נבו ינאי- מדריך
י"א2- הרב עוזי בוכריס- מחנך.ראם ניר צבי- מדריך
י"א3- הרב אלי טישלר- מחנך נתנאל פנש- מדריך
י"א4- הרב איציק דהן -מחנךשמר נבון- מדריך
אם הבית- ירדנה בראל
יועץ חינוכי- דן הימן
מספרי הטלפון נמצאים באתר הישיבה לטובת מי מכם שיצטרך לפנות לאחד מאנשי הצוות.
לימודי קודש
אנו נלמד מסכת סוכה השנה , שני מבחני סיכום יהיו במהלך השנה- בגרות חורף פנימית המהווה את ההערכה החלופית ובגרות קיץ חיצונית בסוף השנה.
השכבה מתחלקת לקבוצות לימוד לפי רמות וסגנונות, חלוקה של צוות השכבה הקודם. יש מקום לתנודתיות בין הקבוצות לפי העניין.
את קבוצת בית המדרש אני אוביל, קבוצת גמרא הלומדת בכיתה ברמה גבוהה תלמד עם הרב עמוס שקד, קבוצת גמרא הלומדת בכיתה למאותגרי יכולת או מוטיבציה תלמד עם הרב אלי וקבוצת התלם עם הרב עוזי (תכנית תושב"ע).
אנו שמים דגש גדול על רצינות בלימוד, נוכחות וידיעת הנלמד יחד עם פיתוח מיומנויות של למידת גמרא עצמית גם לקראת ההמשך.
בסדרי ערב תפתח קבוצה ללימוד המסכת במטרה לסיים את מסכת סוכה בשנה הזו.
מערכת לימודי התיכון
בכיתה י"א המערכת עמוסה מאוד ואף חורגת פעמיים בשבוע לשעת לימודים נוספת המסתיימת ב18:45. כל המקצועות הנלמדים הינם מקצועות לבגרות בשנה הזו ותכנית הלמידה, מועדי הבגרויות וההערכות החלופיות (המהוות 30% מציון הבגרות שחלקם נעשה כבר שנה שעברה) ימסרו לכל קבוצת לימוד על ידי המורה שלה. חשוב להדגיש כי הכיתה נפגשת ללמידה בשיעורי האמונה ללימוד חומר הבגרות של מחשבת ישראל, ושיעורי חנ"ג, היסטוריה, לשון וספרות הם המקצועות שיילמדו כיתתית. שאר המקצועות נלמדים בקבוצות למידה.
מעגלים
אנו מאמינים ביחידת הזמן המיוחדת הזו בה נפגשות קבוצות מתוך הכיתה לשיח רגשי ולעיסוק בכישורי חיים. בכיתה י"א מתקיימים מעגלים פעמיים בשבוע (ראשון ורביעי ב18:45)ואני תקווה כי התלמידים , על אף העומס, ירצו להגיע וליטול חלק פעיל בהתפתחות הרגשית שלהם וברכישת השפה הנכונה של דיבור אישי-קבוצתי.
פנימייה
אנו ממשיכים להתגורר בפנימייה החדשה למטה גם בשנה הזו. כללי הפנימייה נועדו לייצר מרחב נקי, נעים ומצמיח ואנו נעמוד על יישומם במקביל ליצירת תכנים משמעותיים של פעילות, אווירה חברתית ונעימה. הדגשים הם על שיתוף פעולה וציות לכללים של כניסה לחדרים בשעת השינה המוגדרת, סידור וניקיון החדרים לפי הדרכת צוות הפנימייה, יציאה משטח הפנימייה רק באישור מחנך ואיסור עישון . אנו נגיב בחומרה המתבקשת על הפרת כללי יסוד אלה בשיתוף פעולה מלא עם דותן זכריה מנהל הפנימייה.
גם ברמת "והיה מחנך קדוש" אנו מבקשים שהטלפונים הניידים יהיו מסוננים, נשתדל להקפיד על שפה נקיה ומוסיקה שמתאימה להתפתחות הרוחנית אותה אנו מבקשים ליצור גם במרחב הביתי הפתוח של הפנימייה. נקפיד על לבוש מחוץ לחדר ועל התחשבות בצרכי השקט ללמידה או לשינה של מי שמבקש זאת עבורו, בטח בזמנים המיועדים לכך.
אני מבקש להדגיש כי אנו דורשים כבוד ביחס לצוות הפנימייה הן של השכבה והן של שכבות אחרות. לא נסבול חוצפה וחוסר משמעת ביחס לנושאי תפקידים בישיבה על כל חלקיה
אחתום מכתב זה בהודאה לה' שהחזיר את כלל התלמידים בריאים ושלמים לאחר חופשה ארוכה ואשא תפילת הדרך לשנה מוצלחת, להתפתחות בעבודת ה' הן בלימוד והן בדיבוק חברים מתוך שמחת הלב וברכת שמיים.
בברכה, ,הרב שי פרנקל, רכז השכבה
(קרא עוד...) מצגת/pdfaccessibility