24/11/2022 אגרת להורי מחזור ל"ט- לאחר שבת מחזור

בס"ד ל' חשוון ה'תשפ"ג

 

להורי מחזור ל"ט

שלום וחודש טוב

אנו נפרדים לאחר שבועיים עמוסים ומלאי עשייה ובראש הרשימה שבת המחזור בשומרון-איתמר.

כפי שנשלח אליכם בשבוע שעבר, התכנית החלה מסרט "איש אמונים" שהוקרן באודיטוריום של אדיר במרום ועשה הכנה משמעותית מאוד בהבנת תנועת ההתיישבות בשומרון והכרה עם הדמויות המובילות.

ביום שישי פגשנו בדורון ניר צבי מהצד של הנעת תהליכי תפיסת השטח להתיישבות מתוך הבנה שמה שלא נתפוס אנחנו ייתפס על ידי הצד השני, הבנה של התנהלות המנהל האזרחי ביש"ע בשונה מהחוק הישראלי בשטחי הקו הירוק ופועלו למען של גאולת בתים וקרקעות כעו"ד מומחה לענייני קרקעות ביו"ש..

עם בני קצובר השקפנו מהר כביר על מקום הברית בהר גריזים ועיבל, שמענו על ההיסטוריה והתחדשותה בדור שלנו והתגשמות דברי הנביאים לעינינו.

השבת היתה גדושה ובאווירה מיוחדת של שמחה ושותפות. התפללנו בליל שבת עם הישיבה באיתמר, סעדנו סעודה משובחת ומרוממת ולאחריה שמענו את סיפורה האישי של הגר זר ממסע התשובה ונישואיה לגלעד הי"ד שנרצח כקב"ט המועצה של השומרון בכביש בו הוא היה יוזם ומניע לפתיחתו. למחרת שמענו את ר' יצחק חמו על סיפור התחלת ההתיישבות באיתמר והגידולים החקלאיים שהיוו את התשתית להתפתחות שלה מ20 משפחות ועד מאות כיום.

חתמנו את השבת באיסוף מהתלמידים על דברים משמעותיים שהם למדו והפנימו, נאמרו דברים חשובים ורציניים. נפרדנו מאיתמר במלווה מלכה מיוחד עם הרב דודי דודקביץ מיצהר מלווה בנגנים מהישיבה, יחד שרנו, רקדנו ושמענו סיפורים ורעיונות על אור הנשמה היהודית וגבורה מהי.

אני משוכנע שעצם השבת ,מעבר לתכנים המשמעותיים, תהווה מקפצה במערכת היחסים בין הצוות לתלמידים ובינם לעצמם, מוקד של התבגרות והכרה בחשיבות העשייה החיובית והמשמעותית בחיים ומתוך כך התגייסות לחיות את חיים יותר ברצינות ובאחריות.

תודה מיוחדת לצוות הרמי"ם- הרב עוזי, הרב אלי והרב איציק על הארגון והשותפות ליצירת ימים משמעותיים בחשיבה ולמעשה,  לצוות ההדרכה- ירדנה, נבו, נתנאל וראם על המעורבות, העזרה וההתגייסות למען השבת הן בהכנה אליה והן בתפעול במהלכה. תודה ליאיר שרייבר רכז החינוך החברתי על העזרה והארגון ולגלעד כמיסה בנושא האוכל והצ'ופרים.

תודה חשובה לצוות תלמידים מהשכבה שבמהלך כל השבת עמל על תפעול האוכל באופן אחראי ובוגר. לא אמנה את השמות אך אני מנכיח את פועלם לשבח.

הכנה לצו ראשון

בשבוע שעבר הגיעה לישיבה נציגה מטעם לשכת גיוס טבריה להכין את התלמידים לצו הראשון. במצגת מפורטת ובהסברה סבלנית היא הצליחה להעביר לתלמידים את השלבים השונים שכולל הצו הראשון ואת ההכנה הנכונה והנדרשת לכך. דגש חשוב על תלמידים עם אבחון לימודי שחשוב להעלותו למרחב האישי באתר מתגייסים על מנת שהתלמיד יוכל לקבל את ההתאמות הנדרשות לו גם במבחני המיון בצו הראשון. ודאו בבקשה שבנכם מיודע על כך ושפעל על פי ההוראות.

יום תלמידים

כמדי שנה אנו מקדישים זמן חשוב לשיח אישי בין תלמיד למוריו אודות מצבו התפקודי-לימודי עד כה. השיח עוזר לתלמיד להבין את מצבו (תופתעו כמה מהם חיים בסרט אחר מהמציאות) ומאפשר להציע מגוון פעולות סיוע לתלמיד לעלות על המסלול מבעוד מועד וכל עוד ניתן לשנות את הכיוון. אנו המחנכים נפגשנו עם כל תלמיד לשיחה כזו המאפשרת לנו להתוודע יחד עימו למצבו הלימודי ולשמוע ממנו דברים שחשוב להעלותם בישיבות המורים שיתקיימו בשבוע הבא.

אסיפת ההורים תתקיים ביום חמישי י"ד כסלו 08.12. הודעה ורישום ישלחו אליכם בנפרד.

הצגת שביעית

נכנסנו להילוך משמעותי בהכנה להצגה. בכל יום מתקיימות חזרות לקראתה ותלמידים יוצאים על פי לוח חזרות מתוכנן לעבוד על ההצגה. כרגע הדבר קורה בעיקר במהלך יום הלימודים אך החל משבוע שלאחר שבת ארגון הוא יתפרס על הערבים . במקביל, צוות תפאורה מתחיל לעבוד על ארגון מרחב העבודה וגיוס החומרים. המפיקים, אלעד שגיב וכרמל עפרוני, לומדים את תפקידם ופועלים היטב יחד עם אורי ידוב לניהול כל הפרוייקט. שימו לב לתאריכי ההצגה- ימים שלישי ורביעי, י"ז-י"ח טבת 10-11.01

ההצגה בנויה משני קאסטים של שחקנים המעורבים משלוש הכיתות. מבנה זה מאפשר ליותר תלמידים ליטול חלק פעיל בהצגה. הורים ישתלבו מטבע הדברים בקאסט של בנם או ביום הנוח להם יותר להגיע.

ההצגה תעסוק בעולמם של מתמודדי הנפש דרך סיפורים שיועלו על הבמה המבוססים על סיפורים אמיתיים. לשכבה כולה תהיה הכנה מעמיקה סביב הנושא.

שבת ארגון

בשבוע הבא הלימודים מסתיימים ביום רביעי כדי לאפשר למדריכים ולמי ששותף ליטול חלק פעיל בסניף. מאידך, אני מבקש להשתדל למעט בבקשות שחרורים במהלך השבוע כי אנו לא רוצים לפרק שבוע לימודים שלם עקב היעדרויות. גם תלמידים שייאלצו לצאת בערבים יידרשו לחזור למחרת ללמידה רגילה וסדירה. סייעו להם ולנו בכך.

בברכת שבת שלום, חודש טוב וה' עמכם

הרב שי פרנקל

רכז השכבה 

 

 

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

03/10/2022 מכתב להורי מחזור ל"ט לסיכום אלול

בס"ד ח' תשרי ה'תשפ"ג

להורי מחזור ל"ט

שלום וברכה,

אנו מסיימים תקופה ראשונה של השנה. חשוב לי לעדכן אתכם בנעשה וכן בתחושות הכלליות שלנו מהשכבה.

זכינו השנה באלול ארוך כך שאנו מרגישים שכבר הצלחנו להכיר את התלמידים, לערוך שיחות אישיות וולשוחח במסגרת מעגלים ובכך להתחיל להבין את האופי של המחזור.

בערב ההורים שהתקיים שוחחנו בכיתות על היעדים החינוכיים שלנו ובראשם חיזוק האחריות האישית של התלמיד על מעשיו עם הבנתו כי י לכל בחירה יש תוצאה, לטוב או למוטב, וכי אנו ,הצוות החינוכי, נמצאים בעיקר כדי ליצור את הדחיפה מחד ומעקי הבטיחות מאידך כדי לא לאפשר לאף אחד ללכת לאיבוד ולהוביל את התלמידים למיצוי כישוריהם והתפתחות  דרך הזירה הלימודית בקודש ובחול.

אני חש שהשכבה נרתמה ללמידה ולשגרה, חבר'ה מכווני משימות לימודיות ומשקיעים זמן בלמידה לקראת מבחנים וניכר שחשובה להם ההצלחה.

 גם בפעילויות החברתיות אני חש שהתלמידים בסה"כ נמצאים עמנו ושותפים, אם כי הרגלי השותפות מתוך הכרה בערך של הפעילות ולא רק כריצוי או כחובה עדיין זקוקים לליטוש ודיוק. אנו חפצים שהשיח יצא מהמיצר של האם זה רשות או חובה אל המרחב של מה המפגש מעניק לחיים הבוגרים שלי ולהתפתחות שלי בציר הזמן הנוכחי ולעתיד. זה ייקח זמן אך בעז"ה עם הרוב נצליח.

נושא הפנימייה עדיין לא מיוצב. אי שקט מתמיד מתרחש בין  שכבות השישית והשביעית, ויש הרבה התגרות הדדית ורצון להתסיס את הפנימייה. כמובן שזה מנוגד לכל התנהלות תקינה, לא מאפשר שקט, למידה ,נחת ושינה בזמן, מלבד עצם העניין של משחקי מים ומכות הדדיים המנוגדים למשמעת הבסיסית והמוסרית שאנו מבקשים להנחיל בפנימייה.

בשיחה מחזורית שהתקיימה הבוקר לאחר עוד לילה של התגרות הודעתי לתלמידים, ואני משתף אתכם בכך, שאנו נמצא את מי שמעורר את ההתלהמויות (גם בשישית כמובן) ולא נאפשר לו להמשיך להיות חלק מהישיבה. שיקפתי להם את תחושותי שהרבה ממה שאנו כצוות חינוכי אומרים עובר אליהם בנימה של המלצה ולא כאמירה מחייבת וזה בא לידי ביטוי באופן ישיר להתנהלות שלהם ולחוסר הבנת הסמכות ומשמעותה. ישיבה תיכונית ככל מוסד חינוכי בנויה בהיררכיה בה יש לציית לכללים הנאכפים על ידי הדרג הממונה על כך על מנת שנוכל לקיים חיים תקינים, ללא קשר לשיח מקביל שייעשה על כל נושא שבעולם גם אם לא נגיע להסכמות בסוף הדיון. לתלמידים קשה לקבל זאת מטבע הדברים , ניכר שהם לא מורגלים בכך, ואנו נצליח בעז"ה להטמיע זאת בהם לטובתם!

עברנו בחודש שחלף מספר אירועים חברתיים משותפים: שתי שבתות ישיבה מצויינות עם תוכן חשוב של אורחי שבת מעניינים, טיול מחזורי, ערב בישיבה עם ההורים, ליל התעוררות שכלל סיור בהר הרצל עם אלידע בר שאול  , התוועדות ישיבתית בכותל הדרומי עם הרב פוטש שהסתיים בסליחות ברוב עם בכותל , מעמד סליחות של רשת רוח הגולן במוצ"ש לכלל תלמידיה  וסיור סביב הספר "תאום כוונות" בהנחיית הרב רן שם טוב.

אינני מפרט את תוכנו של כל אירוע, מוזמנים לשמוע מבנכם מה הוא זוכר מכל אחד מהם, אך להתרשמותי ,בפרק זמן קצר כל כך של למידה,  יש פה בהחלט אוסף מרשים ומגוון של פעילויות שהפכו את תחילת השנה לרכה יותר לנחיתה. אנו חוזרים לאחר החגים לתקופה ארוכה של שגרה בעז"ה, שבמהלכה נתחיל לעבוד במרץ על הצגת שביעית שהפתיחה לה כבר נעשתה בשבוע שעבר במפגש עם אורי ידוב במאי ההצגה וציפי גבעון המלווה את אורי בכתיבתה. 

אני מקווה שהחזרה לישיבה תלווה ברוגע פנימי וחיצוני, שהשגרה תעזור לכל אחד לאסוף את עצמו ולהתרכז במשימות החשובות, להמשיך להתפתח בלימוד התורה , בהעמקת קשרי החברות ממקום בונה ונכון ובלמידה אפקטיבית של כלל המקצועות.

אנו חוזרים לאחר סוכות ביום שלישי בערב, נלמד רביעי- חמישי ונצא הביתה לשבת חופשית.

אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה, שנה טובה ומוצלחת בעז"ה כל אחד בביתו ולמשפחתו ולנו כמחזור וכישיבה בתוך כלל ישראל.  

בברכה

הרב שי פרנקל

רכז השכבה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

04/09/2022 מכתב פתיחת שנה להורי מחזור ל"ט

בס"ד אלול ה'תשפ"ב

 

להורי מחזור ל"ט

שלום וברכה

 

מכתב זה הינו מכתב ההיכרות בינינו, אתם הורי התלמידים של שכבת י"א, ואנחנו, הצוות החינוכי המחזורי שילווה את בניכם בעז"ה בשנתיים הבאות והחשובות לתהליך התפתחותם, התבגרותם ובשלותם לצאת לעולם שמחוץ לחממת הישיבה התיכונית.

אפתח מכתב זה בתודה לצוות החינוכי שליווה את השכבה בשנתיים הראשונות- הרב משה ,הרב אמיתי, הרב רועי והרב אסף,  ואנו מקבלים על עצמנו בהתרגשות את העברת האחריות החינוכית כפרק שני בתהליך אחדותי של עיצוב וייצוב התלמידים.

התלמידים חוזרים לישיבה לאחר חופש ארוך ושגרה אחרת משגרת סדר היום הישיבתי, הן בלוחות זמנים שונים והן בסוג הפעילות שחופש מזמין מטבעו.

כל שינוי שגרה והסתגלות לשגרה חדשה מצריך מאמץ ולוקח זמן, כל אחד לפי אופיו, אך השינוי אותו חווים בני שכבת י"א גדול ומשמעותי יותר מכמה היבטים:

  1. התלמידים חוזרים אל הלא-נודע- מי הוא המחנך, עם מי הם בכיתה החדשה וממילא מי יחלוק עימם חדר. זהו שינוי שמערער את תחושת ההיכרות שהסבה ביטחון ואין לי ספק שתלמידים רבים חשים סקרנות ביחס לשאלה הזו וחששות ביחס לשינוי זה. חשוב לי לציין שמנסיוננו בישיבה עם מחזורים רבים, חלוקת כיתות זו היא קריטית ליכולת ההתנעה המחודשת של התלמידים. הערעור של המקום הבטוח מאפשר להרבה מהם להכנס אחרת לשנתיים האלה. כמו כן נעשו תיקונים ואיזונים נכונים לאחר היכרות של שנתיים, החלוקה מאפשרת היכרות מעמיקה עם תלמידים רבים שעד כה לא היו מוכרים מספיק וזה מגדיל את מעגל החברויות והקשרים. לנו כצוות יש יתרון בכך שהתלמידים לא מארחים אותנו בכיתות המוכרות ובאווירה שנוצרה כבר, טובה ככל שתהיה, אלא, שותפים עמנו במסע היכרות חדש ומסקרן המבטיח התפתחות ויצירת מסוגלות לשינויים , פרומו קל למה שיחוו עוד שנתיים עם תחילת מסגרת הישיבה הגבוהה.

את החלוקה עשו הצוות החינוכי של השכבה מכיתות ט'-י' ולנו אין מושג מה שיקולי החלוקה. בטוח שהם התחשבו בשיקולים חינוכיים וחברתיים, בבקשות של התלמידים ובשיוך למחנך זה או אחר לפי אופיו. התמהיל הזה יצר כיתות חדשות ומזמינות לשינוי עבור כל תלמיד. יכול להיות שיהיו תלמידים שיחוו את השינוי באופן קשה, יתאכזבו משיבוצם בכיתה מסויימת ויחשבו שנכון עבורם כיתה אחרת. אנו למודי ניסיון שכמעט ואין מקרים כאלה, אנו מבקשים מתלמיד להתחיל במקום בו שובץ ואם נווכח שהיתה טעות ונכון לעשות שינוי נשקול את המשמעות ונחליט כיצד לפעול. אני מבקש מכם ההורים לא להסחט רגשית לחששות הבן שלכם על תחושת שיבוץ לא נכונה. בעז"ה הכל נכון וטוב והבחירה היא בין טוב לטוב. עודדו אותו, תמכו בו וייעצו לו להעזר במחנכו החדש או המדריך כדי לדבר על המצוקה שחש.

2. מבחינה לימודית כיתה י"א פותחת רשמית את שנות מבחני הבגרות שיעמדו ברקע כל השנה ויהיו חלק מהשפה אותה התלמידים ידברו ויקרינו על כל העשייה הלימודית והמעבר לבגרות שמשעה אחריות. הדגש אותו אני שם לפניהם בשיחת הפתיחה הוא, כי מבחני הבגרות כמו לימודי הנהיגה כמו צו ראשון בצה"ל, כולם אירועי כיתה י"א , משקפים להם את האמון שהמבוגר נותן בהם כצעירים שהופכים לבוגרים שהמשמעות היא אחריות מלאה על תפקודם ותוצאות התנהלותם. יש תלמידים שחווים שנה זו בסיפוק גדול ומבחני הבגרות ממלאים אותם תחושת עשייה ממשית, יש כאלה שחווים לחץ וחרדה וצריכים עזרה ותיווך. אנו נוגעים בדברים אלה במהלך השנה. אין ספק שזו שנה יפה, לדעתי היפה ביותר, בשנות הישיבה התיכונית.

צוות השכבה

השכבה מונה 3 כיתות רגילות וכיתת עולים מבני המנשה.

י"א1- הרב שי פרנקל, מחנך ורכז שכבה. נבו ינאי- מדריך

י"א2- הרב עוזי בוכריס- מחנך.ראם ניר צבי- מדריך

י"א3- הרב אלי טישלר- מחנך נתנאל פנש- מדריך

י"א4- הרב איציק דהן -מחנךשמר נבון- מדריך

אם הבית- ירדנה בראל

יועץ חינוכי- דן הימן

מספרי הטלפון נמצאים באתר הישיבה לטובת מי מכם שיצטרך לפנות לאחד מאנשי הצוות.

לימודי קודש

אנו נלמד מסכת סוכה השנה , שני מבחני סיכום יהיו במהלך השנה- בגרות חורף פנימית המהווה את ההערכה החלופית ובגרות קיץ חיצונית בסוף השנה.

השכבה מתחלקת לקבוצות לימוד לפי רמות וסגנונות, חלוקה של צוות השכבה הקודם. יש מקום לתנודתיות בין הקבוצות לפי העניין.

את קבוצת בית המדרש אני אוביל, קבוצת גמרא הלומדת בכיתה ברמה גבוהה תלמד עם הרב עמוס שקד, קבוצת גמרא הלומדת בכיתה למאותגרי יכולת או מוטיבציה תלמד עם הרב אלי וקבוצת התלם עם הרב עוזי (תכנית תושב"ע).

אנו שמים דגש גדול על רצינות בלימוד, נוכחות וידיעת הנלמד יחד עם פיתוח מיומנויות של למידת גמרא עצמית גם לקראת ההמשך.

בסדרי ערב תפתח קבוצה ללימוד המסכת במטרה לסיים את מסכת סוכה בשנה הזו.

מערכת לימודי התיכון

בכיתה י"א המערכת עמוסה מאוד ואף חורגת פעמיים בשבוע לשעת לימודים נוספת המסתיימת ב18:45. כל המקצועות הנלמדים הינם מקצועות לבגרות בשנה הזו ותכנית הלמידה, מועדי הבגרויות וההערכות החלופיות (המהוות 30% מציון הבגרות שחלקם נעשה כבר שנה שעברה) ימסרו לכל קבוצת לימוד על ידי המורה שלה. חשוב להדגיש כי הכיתה נפגשת ללמידה בשיעורי האמונה ללימוד חומר הבגרות של מחשבת ישראל, ושיעורי חנ"ג, היסטוריה, לשון וספרות הם המקצועות שיילמדו כיתתית. שאר המקצועות נלמדים בקבוצות למידה.

מעגלים

אנו מאמינים ביחידת הזמן המיוחדת הזו בה נפגשות קבוצות מתוך הכיתה לשיח רגשי ולעיסוק בכישורי חיים. בכיתה י"א מתקיימים מעגלים פעמיים בשבוע (ראשון ורביעי ב18:45)ואני תקווה כי התלמידים , על אף העומס, ירצו להגיע וליטול חלק פעיל בהתפתחות הרגשית שלהם וברכישת השפה הנכונה של דיבור אישי-קבוצתי.

פנימייה

אנו ממשיכים להתגורר בפנימייה החדשה למטה גם בשנה הזו. כללי הפנימייה נועדו לייצר מרחב נקי, נעים ומצמיח ואנו נעמוד על יישומם במקביל ליצירת תכנים משמעותיים של פעילות, אווירה חברתית ונעימה. הדגשים הם על שיתוף פעולה וציות לכללים של כניסה לחדרים בשעת השינה המוגדרת, סידור וניקיון החדרים לפי הדרכת צוות הפנימייה, יציאה משטח הפנימייה רק באישור מחנך ואיסור עישון . אנו נגיב בחומרה המתבקשת על הפרת כללי יסוד אלה בשיתוף פעולה מלא עם דותן זכריה מנהל הפנימייה.

גם ברמת "והיה מחנך קדוש" אנו מבקשים שהטלפונים הניידים יהיו מסוננים, נשתדל להקפיד על שפה נקיה ומוסיקה שמתאימה להתפתחות הרוחנית אותה אנו מבקשים ליצור גם במרחב הביתי הפתוח של הפנימייה. נקפיד על לבוש מחוץ לחדר ועל התחשבות בצרכי השקט ללמידה או לשינה של מי שמבקש זאת עבורו, בטח בזמנים המיועדים לכך.

אני מבקש להדגיש כי אנו דורשים כבוד ביחס לצוות הפנימייה הן של השכבה והן של שכבות אחרות. לא נסבול חוצפה וחוסר משמעת ביחס לנושאי תפקידים בישיבה על כל חלקיה

אחתום מכתב זה בהודאה לה' שהחזיר את כלל התלמידים בריאים ושלמים לאחר חופשה ארוכה ואשא תפילת הדרך לשנה מוצלחת, להתפתחות בעבודת ה' הן בלימוד והן בדיבוק חברים מתוך שמחת הלב וברכת שמיים.

בברכה, ,הרב שי פרנקל, רכז השכבה

(קרא עוד...) מצגת/pdf

accessibility