28/11/2021 עדכון תקופתי חשוון -כסלו

21/09/2021 עדכון להורים-תחילת שנה וחודש תשרי

 

בס"ד י"ד תשרי תשפ"ב

 

להורי תלמידי מחזור ל"ט

שלום וברכה ושנה טובה!

בשעה טובה, בשמחה והתרגשות התחלנו ב"ה את שנת הלימודים לאחר חופש ארוך, מלא וגדוש. התלמידים שיתפו בחוויות של עשייה וכיף מהחופש וחלקם גם ברגעים של ירידה ושעמום, וב"ה ככלל האווירה חיובית וטובה ונראה שרוב החבר'ה חזרו בטוב והפנימו את המעבר בצורה נכונה.

מה היה לנו?

התחלנו את השנה ביום רביעי במפגש כיתתי עם הר"מ עם מבט אחורה על החופש ומבט קדימה לקראת השנה הבאה עלינו לטובה. המשכנו לכינוס מחזורי, ולאחריה שיחה ישיבתית עם הרב חיים ולימוד בסדר ערב לקראת ראש השנה. בכינוס המחזורי דיברנו על המשמעות (החיובית) של להיות שישיסט, בעיקר מצד האחריות האישית והמחזורית על תנועה של התקדמות חיובית בכל התחומים, ומצד הציפייה להתנהלות בוגרת ותביעה עצמית למאמץ ועבודה קשה מתוך הבנה שכל מה שאני עושה זה שלי ולמעני...

ביום חמישי אחרי הצהריים יצאנו כבר לשטח, למשחק 'הדגל' ומשחקי גיבוש מחזוריים בחניון דליות, ולאחר מכן ארוחת ערב מפנקת שהוכנה ע"י התלמידים, שגם למדנו בה בדרך הקשה שיש למחזור מה להתקדם בתחום האיפוק וההתחשבות...  קינחנו בקומזיץ ושירה מסביב למדורה, ושיחה מרתקת עם עומר קפלן, מחנך ברגבים, בנושא בריחה מאחריות ושבאמת 'אין הדבר תלוי אלא בי'. השכמנו לפני הזריחה לאמירת סליחות ותפילת שחרית, וצעדנו במצוקי נחל דליות לכיוון גמלא, שם השתתפנו בטקס ישיבתי לפתיחת השנה.

הטקס התקיים בגמלא כסמל לעיר שחיברה את הגולן לירושלים כערך נצחי, כפי שבא לידי ביטוי במטבע המפורסם שנמצא בחפירות העיר בו הוטבעו המילים 'לגאולת ירושלים הקדושה'. קיבלנו חולצות עם תמונת המטבע ושמענו דברי ברכה מהרב חיים וממח"ט מנשה, אל"מ יאיר פלאי, אביו של אדר תלמיד השכבה, שהפגיש אותנו עם סיפורים של מסירות וגדלות רוח שפגש בצבא והרים את המבט של כולנו לחפש לעשות את הדברים בגדלות ובאמונה בכוחותינו ולשאוב מאנשי גמלא את האמונה בצדקת הדרך גם אם היא ארוכה...  בסיום הטקס החלו במסורת חלוקת דגלי הישיבה לכל כיתה, דגל שבו ינציחו את הפעילויות שהכיתה עושה והוא ילווה אותה במהלך שנותיה בישיבה. סיימנו בטיול מגבש ומהנה בנחל זוויתן וחזרנו עייפים ושמחים לשבת בישיבה.

בשבת שמענו שיחות מאורח השבת, הרב ערן יונגר, שסיפר לנו על החלטתו לאחר הגירוש מגוש קטיף לעבור לצפון תל אביב מתוך רצון לקרב ולהתקרב לעם ישראל. האתגרים הגדולים שעמדו ועומדים בפניו יחד עם המסירות היומיומית וההקרבה האישית והמשפחתית הדגישו לנו את הכח של האדם לחולל שינוי בעצמו ומסביבו, ועוררו מוטיבציה ורצון לחיות בתודעת שליחות ואחריות למען עם ישראל.

 

במוצאי שבת התוועדנו יחד עם השביעית לניגוני ימים נוראים וסיפורי נשמה בהובלת נגינה ודיבור ע"י ר' אריאל בוטבול, ומתוכם התכנסנו לאמירת סליחות בנוסח המשולב לספרדים ואשכנזים.

לאחר ראש השנה קיווינו לחזור לשבת שובה בישיבה, שבת שראינו חשיבות גדולה בקיומה, אך לצערנו, למרות תקווה ומאמצים גדולים עד הרגע האחרון, לא יכולנו לקיימה עקב חשש להתפרצות קורונה בשכבה. לשמחתנו לפחות ראינו אצל התלמידים רצון ומוטיבציה גדולים לנסות לקיים את השבת בכל זאת...

ביום ראשון התקיים יום חשיפת מגמות. מנהל התיכון אופיר בן אילוז הציג בקצרה בפני התלמידים את המגמות השונות ואת הדרישות הלימודיות מבחינת שעות הלמידה ותעודת הבגרות, והרב חיים ואני הדגשנו את חשיבות הבחירה ומשמעותה בכלל, ובפרט ביחס להחלטה זו. בחירה שצריכה לבוא מתוך בחינה בוגרת של התאמה, הן מצד תחום עניין והן מצד מיצוי יכולות. התלמידים עברו בשני סבבים בין מורי המגמות השונות שהדגימו והציגו את המגמה והתלמידים ציינו בטופס מקוון את העדפותיהם ושובצו על פי זה. ישנם תלמידים שייתכן ובחרו משיקולים לא נכונים או שעדיין מתלבטים האם הבחירה שעשו היא הנכונה עבורם. בחירת המגמה היא החלטה שתלווה את התלמיד עד כתה י"ב וכהורים כדאי שתהיו מודעים לכך, ובמידת הצורך תייעצו, תכווינו או תפנו אל מורי המגמות, מנהל התיכון או המחנכים על מנת שינסו לסייע בעצה והכוונה.

ביום שני בערב נסענו לתל סאקי, שם שמענו את הרב אברהם ליפשיץ, ששיתף אותנו בסיפורו האישי כחייל בחזית רמת הגולן במלחמת יום כיפור, וחיבר זאת להבנה עמוקה של מהות יום כיפור כיום בו כל יחיד תורם את חלקו הייחודי וגם שואב את כוחו מכלל ישראל. באווירת הלילה התכנסנו לאחר מכן ליחידה כיתתית קצרה של שיח פנימי מיוחד ומרומם, שלפי תגובות התלמידים הייתה נוגעת ומשמעותית. משם המשכנו להופעה והרקדה לכלל הישיבה עם הזמר הראל טל ביישוב היהודי העתיק באום-אל-קאנטיר, היה עוצמתי ושמח מאד.

ב"ה גם ההכנות ליום כיפור ותפילות יום כיפור היו עוצמתיות ומרוממות ואנו נפרדים מתוך תחושה של עשייה ברוכה ורוח גדולה, ומתפללים שהאורות של תקופת החגים יאירו לנו בשגרת החורף הארוכה.

קצת מידע וכמה מילים לקראת 'אחרי החגים':

לימודי בוקר - בשעת המחנך נלמד נושאים שונים באמונה (יסודות האמונה, תורה ומצוות, תפילה, אמונה בשעת משבר ועוד) והתלמידים יידרשו בהמשך השנה להגיש מטלה על נושאים אלו. בנוסף נלמד בימי רביעי הלכה – הלכות שמיטה והלכות שבת. בגמרא אנו לומדים השנה מסכת סנהדרין.

לימודי תיכון – כפי שנשלח אליכם במייל ממנהל התיכון, השנה ברוב המקצועות יש מבחני בגרות/ ציון שנתי המשפיע על הציון הסופי בתעודת הבגרות.

ניתן לראות את מערכת השעות וכן את לוח המבחנים בקישור זה: https://yth.rgl.org.il/?section=310

מעגלים - פעמיים בשבוע מתקיים מפגש 'מעגלים', מפגש של הר"מ עם קבוצה של כחצי כיתה, בו נוגעים בנושאים רלוונטיים לחיי התלמידים מתוך שיתוף, שיח קבוצתי והקשבה הדדית.

סדר ערב – 'אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ'. בימי ראשון, שני ורביעי מתקיים לפני תפילת ערבית סדר לימוד בבית המדרש, בו כל תלמיד בוחר בתוכן ואופי הלימוד. חשיבות גדולה יש בעצם הבחירה וכן בהתרגלות לקביעת עיתים לתורה. מלבד תוכניות לימוד שונות שמציעה הישיבה (חבורות לימוד עם הר"מ, תוכניות לימוד בגמרא, הלכה, תנ"ך ועוד), השנה הצענו לתלמידים מבצע מיוחד של רכישת ספר בהשתתפות סמלית של התלמידים. כל מי שמעניין ללמוד ספר מסוים – משלם 10 שקל ומקבל את הספר, שבסיום הלימוד הופך להיות שלו. בהזדמנות זו אני מזמין אתכם ומציע להגיע מדי פעם ללימוד משותף עם בנכם. מניסיון העבר זה יכול להיות מפגש מיוחד ומשמעותי הן לאבות והן לבנים.

פנימיה – לאחר תפילת ערבית יש לתלמידים זמן חופשי, ובחלק מהערבים פעילות עם המדריכים, בית חם בבית הר"מ ובקרוב גם חוגים. במהלך הערב נמצאים המדריכים הפנימיה לטובת התלמידים, שיחות אישיות וכו'. ב22:45 התלמידים נכנסים לחדרים וב23:15 המדריכים עוברים בחדרים לאיסוף פלאפונים ווידוא נוכחות.

התנדבות – כחלק מחובת ההתנדבות (זכאות לתעודת בגרות מותנית בשעות של 'מעורבות חברתית וקהילתית'), מחויב כל תלמיד לבחור מקום התנדבות אישי, ובאחריותו למצוא מקום כזה ולדווח על השעות מוטלת עליו. כדי לסייע לתלמידים בכך נציע מספר מקומות התנדבות שניתן יהיה לבחור בהם. דקלה שוורץ, רכזת ההתנדבויות בישיבה, תסביר לתלמידים על התהליך ותלווה אותם. כמובן שכמאמר הקלישאה זו אכן 'חובה שהיא זכות', ומלבד ההתנדבות עצמה נשתדל לייצר ולדחוף תנועה של נתינה ועשייה ברמה האישית והמחזורית ולשים במרכז את ערך היציאה מעצמי למען הזולת ע"י שיחות ופעילויות של חסד.

שחרורים ויציאות – מביא בפניכם שתי נקודות שגם נאמרו לתלמידים:

א. תקשורת בין התלמיד לר"מ – במקרה ויש צורך לצאת מהלו"ז הישיבתי (לימודי או חברתי) מכל סיבה שהיא, על התלמיד לתאם זאת מול הר"מ. הוא כבר ילד גדול...  

ב. תקשורת נכונה ובוגרת ביחס לאי הגעה, היעדרות או בקשת שחרור נעשית באופן של תיאום ובקשה מראש, לא יידוע ולא למפרע.

מחכים לראותכם בשבת הורים בשבת פרשת לך לך. אנא הירשמו בהקדם...

מאחל לנו שתהיה שנה של צמיחה והתקדמות. אני תפילה שברגישות ועין טובה נדע לתת לכל תלמיד ותלמיד את המזון הנפשי והרוחני שמתאים לצמיחתו, את הדחיפה הנכונה ואת האמון וההכרה בכוחותיו, שנצליח כצוות וכמחזור להוביל אווירה של שייכות, שותפות והתקדמות בכל התחומים ושבעז"ה נראה את הבנים הולכים וגדלים בשמחה בטוב ושתרוו מהם רוב נחת.

בברכת שנה טובה ומתוקה וחג שמח!

הרב משה ראב, רכז השכבה

 

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

30/08/2021 איגרת להורי י' - פתיחת שנה

בס"ד אלול תשפ"א

 

הורי מחזור ל"ט היקרים

שלום וברכה!

 

אנו עומדים בפתחה של שנת הלימודים הבאה בציפיה גדולה ובהתרגשות, מחכים לפגוש את התלמידים אחרי החופשה הארוכה ולהמשיך בשמחה ובדיבוק חברים לשנה חדשה של התקדמות, צמיחה ולמידה. אנו תפילה שבעז"ה נהיה שותפים ושליחים נאמנים במלאכת החינוך ושהקב"ה ינחה אותנו להלוך בדרך הנכונה כנגד רוחו של כל תלמיד ותלמיד, להקשיב לניגון המיוחד של כל עשב ועשב ולחבר אותו ולתת לו מקום בתוך הניגון של המחזור כולו.

ראשית אני מבקש להודות לרב אמיתי שפירא על המסירות וההשקעה המרובים בהובלת המחזור בשנה שעברה על כל אתגריה הרבים, לאחל לו הצלחה רבה בהובלת שכבת ט', ולאחל לעצמי להמשיך את ההתקדמות והתנועה הטובה שהוא הוביל יחד עם צוות הרמי"ם והפנימייה.

אנו ממשיכים השנה עם רוב הצוות משנה שעברה: הרב רועי אבירן – מחנך כתה י'2. הרב אסף אביטן – מחנך כתה י' 3. הרב איציק דהן – מחנך כתה י' 4. אם בית – ירדנה בראל. מדריכי הפנימיה – נבו ינאי (י'1) ונתנאל פנש (י'3), שעד החגים יקחו אחריות על כל המחזור. לאחר החגים יצטרף אלינו מדריך נוסף – עודד קלר (י'2). בעז"ה מקווים שעד אז יימצא המדריך הראוי לכתה י' 4, כיתת העולים מבני המנשה. (הפסקת פרסומות קצרה: אנחנו עדיין מחפשים אדם שמתאים לתפקיד זה. אם אתם מכירים בחור איכותי ורציני שיכול להתאים לתפקיד חינוכי ומשמעותי – נשמח אם תמליצו לנו או תפנו אותו למנהל הפנימיה דותן זכריה)

יועץ השכבה הוא דן הימן, שילווה אותנו המחנכים ויהיה זמין עבור התלמידים ועבורכם לכל צורך שיעלה. דן מרכז גם את הצוות הטיפולי של הישיבה הנותן מענה טיפולי רגשי לתלמידים שונים לפי הצורך המתבקש.

המעבר לכתה י' הוא מעבר משמעותי שטומן בחובו הזדמנויות גדולות ולצידם גם אתגרים. אם השנה שעברה הייתה בסימן של התחלה חדשה, של הסתגלות לחיי פנימיה ולדרישות המסגרת השונות מבחינה לימודית, רוחנית ומשמעתית, בשנה זו בעיני הציפייה היא בעיקר להפנמה של עניין האחריות, מושג שלפעמים יכול להישמע כמושג בנאלי או מופשט אך אני מבקש להתייחס אליו במובנו האמיתי וברצינות. אחריות שמשמעותה הבנה עמוקה של התלמיד שההתקדמות בכל המישורים היא בשבילו, שכל דבר שהוא מרוויח הוא מרוויח לעצמו ולבניין אישיותו ולהיפך...  אחריות על ההתנהלות האישית מתוך הבנה שלכל אחד יש השפעה על האווירה והתנועה של המחזור כולו, הבנת המשמעות של להיות חלק מדבר גדול שאני תורם ובסופו של דבר גם נתרם ממנו (וכמובן במבט גדול יותר – המשמעות והאחריות כחלק מעם ישראל וייעודו), ובעיקר, אחריות הנובעת מתודעה ש'אין הדבר תלוי אלא בי', שבאה לידי ביטוי בהתנהלות הנדרשת מכך, התנהלות שלא נמדדת בהכרח בתוצאה, אלא בעיקר בדרך, בתביעה העצמית לגדלות בכל דבר וביכולת לבחור בכל סיטואציה ולא רק לזרום.

שגרת החיים בישיבה מרגילה לניהול סדר יום של מחויבות ורצינות לעבודת ה', למידה, חיי חברה, התנדבות ועוד, ומזמנת התמודדויות יומיומיות בתחומים רבים – למידה אינטנסיבית ועמידה בזמנים, ניהול זמן ואיזון נכון בין חברים, לימודים וחיים אישיים, חיים בפנימיה על הכיף והאתגר שבכך ועוד.

ההתמודדות לאורך זמן עם ההרגלים והאתגרים השונים, מפתחת 'לקראת החיים' אישיות שיודעת לקחת אחריות על עצמה, ומוכנה, טכנית ונפשית, לנהל חיים מורכבים מבלי להירתע מכך.

הדרך לבניין אישיות כזו ולהפנמת משמעות האחריות לא מתרחש כמובן תוך שבוע – שבועיים, במיוחד בגיל זה שבו קטנות ובגרות משמשות בעירבוביה, אבל זו קריאת הכיוון והמקום הנפשי אותו אנו רוצים לחזק – הן בדיבור מתמיד על כך ובדחיפה לעשייה, והן בכך שלא נכיל תופעות של זלזול, ויתור עצמי או אי לקיחת אחריות.

כמחנכים וכהורים ננסה לתת רוח גדולה, להציב שאיפות רוחניות ואישיות, לתת את האמון, העידוד והמוטיבציה ולהכווין או לבלום מדי פעם וגם לתת לתלמיד לעשות את המוטל עליו עם הכרה בעובדה שזה שלו, ומה שהוא עושה זה מה שיהיה. לא נוכל ללמוד במקומו ולהצליח במקום בו הוא בחר לא להתאמץ, לא נוכל לעמול במקומו ולבצע את המשימות שהוא נדרש להן. נשתדל לאפשר לו את הסביבה הטובה ביותר לכך, להיות קשובים לצרכיו ורגשותיו ולפי הצורך גם לנטרל מסיחי דעת ולהציב גבולות שיסייעו לו להיות ממוקד בהתקדמות חיובית.

כחלק מכך, אני מבקש להזכיר את נושא הפלאפונים. נשלח אליכם בשנה שעברה מכתב מפורט הנוגע בנושא זה מבחינה חינוכית. השורה התחתונה היא שתלמיד המעוניין בפלאפון חכם מחוייב בהתקנת תוכנת סינון – נטפארק או רימון. מי שטרם עשה זאת – אנא מכם עשו זאת בהקדם האפשרי.

כמה עדכונים:

סופ"ש הקרוב - ביום חמישי נצא לפעילות מחזורית ולינה בחניון דליות, ולמחרת נטייל בנחל זוויתן. ציוד נדרש: שק שינה, תיק קטן, כובע ו2 בקבוקי מים. מומלץ גם להביא אלתוש או אוהל.

בשבת נתכונן לראש השנה בעונגי שבת כיתתיים, שיחות עם ערן יונגר אורח השבת, ובמוצאי שבת בהתוועדות מחזורית ואמירת סליחות ישיבתיות בנוסח מעורב ברוב עם. ביום ראשון בערב נצא לחופשת ראש השנה, ונחזור ביום שישי בצהריים לשבת שובה.

יום מגמות - לאחר שבת שובה יתקיים יום חשיפת מגמות בו יוצגו בפני התלמידים מגמות הלימוד השונות לבגרות. כדאי במידת הצורך לסייע להם בהכוונה ובחירה. יישלי מייל נפרד בנושא זה ממנהל התיכון.

שבת הורים – בדרך כלל בכל שנה מוזמנים הורי תלמידי שכבת ט' לשבת מרוממת ומיוחדת על מנת להכיר את הווי הישיבה מקרוב. כזכור, בשנה שעברה, עקב מגבלות הקורונה הדבר לא התאפשר. אנו שמחים להזמינכם לשבת פרשת לך–לך (י' חשון, 16.10) לשבת הורים בישיבה. שריינו את התאריך. נקווה כמובן שהשנה הדבר יתאפשר... השבת תתקיים במגבלות 'התו הירוק'.

 

לסיום אני מבקש לברך אתכם בברכת שנה טובה ומתוקה, שנת התחדשות והתקדמות ושנזכה בעז"ה שהקב"ה ישפיע עלינו מטובו, ויזכה אתכם ואותנו לרוות מהבנים נחת וטוב.

כתיבה וחתימה טובה

הרב משה ראב, רכז השכבה

 

מצ"ב מספרי הטלפון של אנשי הצוות של המחזור:

י' 1 מחנך - הרב משה ראב  0524317361      מדריך – נבו ינאי 0545498090

ט2 מחנך – הרב רועי אבירן 0523993290

י'3 מחנך – הרב אסף אביטן 0527204880     מדריך – נתנאל פנש 0545757711

ט4 מחנך – הרב איציק דהן 0556803640

אם הבית – ירדנה 0545380714

יועץ – דן הימן 0544962558

 

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

accessibility