אגרת לסיכום שנת הלימודים תשפ"א בלימודי התיכון ומבט לעתיד

 

בס"ד מנחם אב, התשפ"א

 

אגרת לסיכום שנת הלימודים תשפ"א בלימודי התיכון ומבט לעתיד..

 

הורים יקרים, שלום וברכה,

ב"ה הסתיימה לה עוד שנה עמוסה וגדושה בפעילות, שנה מורכבת ומאתגרת בשל אתגרי הקורונה ששיבשו את סדר יומנו ואת הקשרים החברתיים. אנו שמחים מאוד שבסופו של דבר, חרף כל הקשיים, הצלחנו לקיים תהליכי למידה משמעותיים, וגם לשמר בכל המקצועות את ההישגים הטובים אליהם אנו רגילים. לאחר שהתפנינו מעט לסכם את השנה, ברצוננו לשתף אתכם במעט ממה שנעשה השנה בתחום הלימודי, ולאחר מכן לגעת מעט בתוכניות שלנו לשנים קרובות.

להלן קישור לסרטון ובו טעימה קטנה ממה שחווינו בלמידה בשנה זאת:

https://youtu.be/1rtQKshOR_Q

תכנית "מרחבים" – בשנה זאת המשיך צוות מו"פ (מחקר ופיתוח) לפתח ולעבד את היעדים שהגדרנו לעצמנו במסגרת התכנית. העקרונות המובילים שלנו הם: היותו של התלמיד לומד פעיל ועצמאי, בחירה בלמידה, למידה שיתופית וחשיבה מסדר גבוה. מטבע הדברים, העובדה שקיימנו למידה מרחוק לפרק זמן כל כך ארוך, דווקא סייעה במקרים רבים לממש יעדים אלו. התכנית פעלה בעיקר בשכבת ט', אולם היו לה נגיעות רבות גם בשכבות אחרות – כגון תכניות ממירות בגרות, הגדלת מספר התלמידים בבתי המדרש, תכנית "מרחבי דעת", תכנית דיבייט, האקתון ותכנית יזמות, אתרי כיתה מקוונים ועוד. במסגרת התכנית גם הקמנו מרחב ללמידה ויצירה למורים – "בית היוצר".

שיפור ההוראה ותקשוב – גם בשנה זו המשכנו לשפר את מיומנויות התקשוב של צוות ההוראה בעזרת השתלמות שקיימנו, והקמנו מרחבי למידה מקוונים לכל קבוצת לימוד. במקביל קבלנו ממשרד החינוך מחשבים ניידים על עגלות, המשמשים מעין "חדרי מחשבים ניידים" לשימוש התלמידים. המשמעות היא שכשליש מתלמידי הישיבה יכולים לעבוד במחשבים בכל רגע נתון, ביום הלמידה. בנוסף גם קיימנו למידה משמעותית בצוותי המקצוע כדי לשפר את ההוראה שלנו ולהתאימה לתכנית "מרחבים". הנושא המרכזי בו התקדמנו הוא עבודת הצוות של המורים (בתוך צוותי המקצוע).

לקיחת אחריות של תלמידים על הלמידה – בנושא זה הורגשה התקדמות השנה, בעיקר בכיתות הגבוהות. ממשובים שמילאו התלמידים וגם מדיווחי המורים, עולה כי יותר ויותר תלמידים מצליחים לנהל בעצמם את הלמידה בצורה יעילה, ומגיעים להישגים טובים. זה כמובן בלט מאוד בתקופת הקורונה ואנו מתכוונים לנצל את הכיוון החיובי הזה ולהתקדם בו. המטרה היא להקנות לתלמידים כלים שבעזרתם ייקחו אחריות מלאה על הלמידה שלהם, וינהלו אותה בצורה כמה שיותר עצמאית, גם כשהם נמצאים בישיבה, כמובן.

מענה פרטני לתלמידים ועידוד מצוינות – בישיבה קיים מערך רחב של מענה פרטני לתלמידים וחיזוקם בכל רמות הלימוד השונות. בכלל זה ישנן שעות פרטניות רבות של המורים, קבוצות לימוד להשלמת בגרויות, מרכז למידה חדש שהוקם השנה: "המחרשה" בו מקבלים התלמידים עזרה לשפר את הישגיהם. וכן שעות "עתידים" לחיזוק 4-5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית. בנוסף אנו מפעילים תכנית מצוינות וכן מערך כולל הנותן מתן מענה מדויק ככל האפשר לנושא ההתאמות הלימודיות שיש לתלמידים בהיבחנות.

תכנית הקיץ

בשבועיים האחרונים קיימנו תכנית רחבה להשלמת פערים לימודיים ושיפור ההישגים. כ-150 תלמידי ז'-י' השתפו בצורה פעילה בתכנית שכללה שיעורים, תגבורים וכן פעילות חווייתית. התלמידים וגם המורים דיווחו על התקדמות יפה מאוד בתקופה זאת.

ספריההספרייה בישיבה מהווה גורם מרכזי ומשמעותי עבור התלמידים הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית ותרבותית. לצד הפעילויות השונות שמתקיימות בספריה, אנו רואים ערך חשוב בטיפוח ועידוד נושא הקריאה.

 

מבט לעתיד...

בשנים הקרובות אנו מבקשים להמשיך ולפתח סביבת למידה שלמה שבתוכה יוכל התלמיד לצמוח ולהתפתח. כדי לעשות זאת נתמקד בדברים הבאים:

  1. פיתוח מיומנויות שונות של המאה ה-21 ובעיקר למידה שיתופית וחשיבה מסדר גבוה.
  2. הרחבת מרחב הבחירה של תלמידים בלמידה, במגוון פרמטרים.
  3. מתן כלים ועידוד התלמידים לניהול עצמי של הלמידה וקיום למידה עצמאית במספר מסלולים
  4. הקמת מרחב למידה פיזי נעים ומזמין בו ניתן לממש את העקרונות הפדגוגיים שהגדרנו.
  5. פיתוח תחומי יצירה ועשייה שונים בישיבה ועידוד יזמות ופרוייקטים

 

לסיום, ברצוננו להודות לכם, ההורים, על השותפות החשובה והמשמעותית שהיא חלק בלתי נפרד מהעשייה, לצוות הישיבה כולו הפועל במסירות ובמקצועיות לשם קידומו של כל תלמיד ותלמיד, וכמובן, להנהלת עמותת רוח הגולן, שכמו בכל שנה מאפשרים לנו לחלום בגדול, ולהגשים את החלומות. תודה רבה מקרב הלב!

 

המשך חופשה נעימה,

אופיר בן אילוז, מנהל התיכון

 

accessibility