אגרת לסיכום תשפ"ב בלימודי התיכון ומבט לעתיד..

תוצאת תמונה עבור לימודים

בס"ד תמוז התשפ"ב

הורים יקרים, שלום וברכה

ב"ה הסתיימה לה עוד שנה עמוסה וגדושה בפעילות. הייתה זאת שנה מורכבת ומאתגרת, בשל הקורונה שהמשיכה לשבש את סדר יומנו, אך שנה שבה המשכנו לצמוח, להתקדם ולהתפתח למקומות מרתקים. אנו שמחים מאוד שבסופו של דבר, לצד הקשיים, הצלחנו לקיים תהליכי למידה מאוד משמעותיים, ולשמר בכל המקצועות את ההישגים הטובים אליהם אנו רגילים. לאחר שהתפנינו מעט לסכם את השנה, ברצוננו לשתף אתכם במעט ממה שנעשה השנה בתחום הלימודי, ולאחר מכן לגעת מעט בתוכניות שלנו לשנים קרובות.

להלן קישור לסרטון ובו טעימה קטנה ממה שחווינו בלמידה בשנה זאת:

https://www.youtube.com/watch?v=EYknejzOxaA

תכנית "מרחבים" להתחדשות פדגוגית

בשנה זאת הצוותים המשיכו לפתח וליישם את היעדים שהגדרנו לעצמנו במסגרת התכנית. העקרונות המובילים שלנו הם: היותו של התלמיד לומד פעיל ועצמאי, הרחבת מרחב הבחירה בלמידה, למידה שיתופית וטיפוח חשיבה מסדר גבוה. הצלחנו להתקרב מאוד ליעד של 50% למידה עצמאית של תלמידים בשיעורים, והגברנו מאוד את הלמידה השיתופית בצוותי המקצוע. התכנית פועלת בעיקר בשכבות ט'-י', וגם בשכבות אחרות יש לא מעט נגיעות כגון 'תכניות ממירות בגרות', קבוצות למידה עצמאית, הגדלת מספר הלומדים בבתי המדרש (מ20% ל50% במשך 6 שנים!). , תכנית "מרחבי דעת", תכנית דיבייט, האקתונים, תכניות יזמות, אתרי כיתה מקוונים ועוד. במסגרת התכנית גם הקמנו מרחב ללמידה ויצירה למורים - "בית היוצר".

תכנית ליווי והערכה של מכון שמיר למחקר

כדי לשפר ולייעל את התהליך הפדגוגי, ולקיים הערכה מעצבת, נעזרנו השנה בצוות מו"פ חינוך במכון שמיר למחקר. צוות המכון ראיין את המורים, צפה בשיעוריהם ואף ניתח מערכי שיעור רבים, וליווה אותנו בתהליך הפדגוגי. ליווי זה היה חשוב כדי לתת לנו שיקוף חיצוני ואובייקטיבי לגבי מצבנו מול היעדים שלנו וסייע לנו לדייק את היעדים שלנו לשנים הבאות.

שיפור מיומנויות ולקיחת אחריות על הלמידה

לצד החשיבות הגדולה של רכישת ידע, אנו מבינים שבדורנו פיתוח המיומנויות בקרב הלומדים תופס מקום יותר ויותר משמעותי, ולשם אנו מכוונים את התהליך שלנו. בשנה זאת שמנו דגש, בין השאר על פיתוח מיומנויות שונות, כאשר המטרה היא להקנות לתלמידים כלים שבעזרתם ייקחו אחריות מלאה על הלמידה שלהם, וינהלו אותה בצורה כמה שיותר עצמאית. בנושא זה חלה התקדמות משמעותית אך הדרך עוד ארוכה.

מענה פרטני לתלמידים ועידוד מצוינות

בישיבה קיים מערך רחב של מענה פרטני לתלמידים וחיזוקם בכל רמות הלימוד השונות. בכלל זה ישנן שעות פרטניות רבות של המורים, קבוצות לימוד להשלמת בגרויות, מרכז למידה "המחרשה" בו מקבלים התלמידים עזרה לשפר את הישגיהם. וכן שעות "עתידים" לחיזוק 4-5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית. בנוסף אנו מפעילים תכנית מצוינות וכן מערך כולל הנותן מתן מענה מדויק ככל האפשר לנושא ההתאמות הלימודיות שיש לתלמידים בהיבחנות.

ספריה

הספרייה בישיבה מהווה גורם מרכזי ומשמעותי עבור התלמידים הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית ותרבותית. לצד הפעילויות השונות שמתקיימות בספריה, אנו רואים ערך חשוב בטיפוח ועידוד נושא הקריאה.

מבט לעתיד...

בשנים הקרובות אנו מבקשים להמשיך ולפתח סביבת למידה שלמה שבתוכה יוכל התלמיד לצמוח ולהתפתח. כדי לעשות זאת נתמקד בדברים הבאים:

  1. המשך פיתוח מיומנויות שונות של המאה ה-21 ובעיקר: טיפוח חשיבה מסדר גבוה, למידה עצמאית, למידה שיתופית ושילוב טכנולוגיה בלמידה
  2. מתן כלים ועידוד התלמידים לניהול עצמי של הלמידה וקיום למידה עצמאית במספר מסלולים
  3. הרחבת מרחב הבחירה של תלמידים בלמידה, במגוון פרמטרים ככל שניתן.
  4. פיתוח מצויינות אישית בתחומי יצירה ועשייה שונים בישיבה ועידוד יזמות ופרוייקטים
  5. הקמת מרחב למידה פיזי נעים ומזמין שיתמוך ביעדים הפדגוגיים שהגדרנו ויסייע לממשם (מוקם בימים אלו בקומה שמעל הישיבה).
  6. העמקת תהליכי פיתוח מקצועי פנימיים באמצעות תכנית "השקפה" של משרד החינוך.

כל התכניות הללו  נמצאות בהלימה מלאה לתכנית המח"ר שמוביל משרד החינוך, וייתמכו בין השאר באמצעות תכנית "גפן" (גמישות פדגוגית ניהולית בהיבט תקציבי).

לסיום, ברצוננו להודות לכם, ההורים, על השותפות החשובה והמשמעותית שהיא חלק בלתי נפרד מהעשייה, לצוות הישיבה כולו הפועל במסירות ובמקצועיות לשם קידומו של כל תלמיד ותלמיד, וכמובן, להנהלת עמותת רוח הגולן, שכמו בכל שנה מאפשרים לנו לחלום בגדול, ולהגשים את החלומות. תודה רבה מקרב הלב!

המשך חופשה נעימה,

אופיר בן אילוז, מנהל התיכון

 

accessibility